dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Kallunki, Mari | |
dc.date.accessioned | 2015-10-26T08:20:37Z | |
dc.date.available | 2015-10-26T08:20:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1498459 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47398 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Kallunki, Mari. 2015. Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen itsetunto koulussa hyvin menestyvillä 9.-luokkalaisilla tytöillä on. Tutkimuksessa itsetuntoa lähestyttiin kaksiulotteisen mallin kautta, jossa itsetunnon kuvataan rakentuvan itsearvostuksesta ja minäpätevyydestä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavoin opettajat voivat vaikuttaa hyvin menestyvien oppilaiden itsetuntoon. Tavoitteena oli nuorten oman äänen kautta saada tietoa siitä, millaista apua ja tukea koulussa hyvin menestyvät 9.-luokkalaiset tytöt toivoisivat opettajiltaan lisää.
Tutkimusaineisto kerättiin huhti- ja toukokuussa 2015 teemahaastatteluin. Yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä kuusi koulussa hyvin menestyvää 9.-luokkalaista tyttöä kahdesta keskisuomalaisesta yläkoulusta. Aineisto analysoitiin kvalitatiiviselle tutkimusotteelle sopivan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista ilmeni, että koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto on ennemmin myönteinen kuin kielteinen. Aineistossa oli kuitenkin ristiriitaisuutta, sillä esimerkiksi kaikki tytöt kertoivat olevansa tyytyväisiä itseensä, mutta samanaikaisesti suurin osa heistä kuvasi itseensä kohdistuvia tyytymättömyyden tunteita. Hyvään itsearvostukseen viittasi kaikkien tyttöjen ylpeys itsestä sekä tyytyväisyys omaan koulumenestykseen ja ulkonäköön. Toisaalta hyvästä koulumenestyksestä huolimatta kaikki tutkittavat ilmaisivat epävarmuutta omaasta osaamisestaan, mikä voidaan tulkita viittaukseksi heikosta minäpätevyyden tunteesta.
Hakusanat: itsetunto, itsearvostus, minäpätevyys, koulumenestys, yläkoulu, nuoruus, teemahaastattelu | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (137 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | itsetunto | |
dc.subject.other | itsearvostus | |
dc.subject.other | minäpätevyys | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.subject.other | nuoruus | |
dc.subject.other | teemahaastettelu | |
dc.title | Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510263485 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Haastattelututkimus | |
dc.date.updated | 2015-10-26T08:20:38Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | tytöt | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |