Yläkoululaisten motoristen taitojen yhteys päättöarvosanoihin
Date
2015Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten oppilaiden yhteyksiä motoristen taito-jen ja päättöarvosanojen välillä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää sukupuolten välisiä eroja. Motoriset testit mitattiin seitsemännellä luokalla ja tuloksia vertailtiin samojen oppilaiden yhdeksännen luokan päättöarvosanaan. Tutkimuskysymykset olivat a) minkälainen yhteys motoristen testien tuloksilla on kouluarvosanojen keskiarvoihin? b) miten motoristen testien tulokset ovat yhteydessä kouluarvosanojen keskiarvoihin? c) Eroavatko tyttöjen ja poikien tulokset? Oppilaiden vanhemmilta kysyttiin lupa tutkimusta varten, sekä kouluilta erillinen lupa päättöarvosanojen saamiseksi. Tutkimukseen osallistui 310 oppilasta (156 tyttöä, 154 poikaa) kolmesta eri keski-suomalaisesta koulusta. Oppilaat suorittivat seitsemän perusmoto-risia taitoja mittaavaa testiä, mitkä jaettiin kolmeen kategoriaan: lokomotorisiin, tasapaino sekä manipulatiivisiin taitoihin. Päättöarvosanat jaettiin kuuteen luokkaan: matemaattisiin, vieraisiin kieliin, kieliin, taito- ja taideaineisiin, taito- ja taideaineisiin poisluettuna liikunta sekä muihin lukuaineisiin. Tulokset osoittavat, että erityisesti tyttöjen lokomotorisilla taidoilla oli tilastollista yhteyttä (p < 0.05) kaikkiin kouluarvosanaluokkiin, paitsi vieraisiin kieliin. Tytöillä erityisesti lokomotorisilla taidoilla oli yhteyttä matemaattisiin aineisiin (p<0.05), taito- ja taideaineisiin (p<0.01 ) sekä muihin lukuaineisiin (p<0.05 ). Tyttöjen manipulatiivisilla ja tasapainotaidoilla ei ollut yhteyttä kouluarvosanoihin. Pojilla tilastollisesti merkitsevää yhteyttä löytyi vain flamingoseisonnan ja taito- ja taideaineiden (p<0.01) välillä. Poikien ma-nipulatiivisilla ja lokomotorisilla tuloksilla ei ollut yhteyttä kouluarvosanoihin. Tulokset osoittavat, että varsinkin tyttöjen paremmilla lokomotorisilla taidoilla voi olla yhteys parempiin päättöarvosanoihin johtuen mahdollisesti paremmasta fyysisestä ja aerobisesta kunnosta, mikä voi parantaa koulussa tarvittavia kognitiivisia taitoja ja osaltaan parantaa oppimistuloksia. Lisätutkimuksia kuitenkin kaivataan selvittämään tarkempia yhteyksiä motoristen taitojen ja koulumenestyksen välillä.
...
The purpose of this study was to analyze the associations between motor tests results and school achievement. The study design was mixed-longitudinal, where motor tests were meas-ured in the beginning of 7th grade and afterwards compared to 9th grade final test scores from the same students. Main interests in the study were a) is there connection between 7th grade motor tests results and 9th grade final grades b) how are motor tests results related to the final grade means (mathematical subjects, linguistic subjects, foreign languages, art and physical education, art studies, other theoretical subjects) c) are there differences between boys and girls? The participants of the study were 310 Finnish Secondary School students (156 girls and 154 boys) from three different schools. Permission was asked from students’ parents before making the study. Participants completed seven tests in 7th grade analyzing fundamental movement skills (FMS), which were divided into three categories: manipulative, locomotor and balance skills. Final grades were asked afterwards from schools with permis-sion. Results indicate that there was a statistical significance (p < 0.05) between girls’ loco-motor skills and all final test scores except foreign language scores (English and Swedish). Furthermore, girls’ locomotor skills showed high significance (p < 0.01) in mathematical, art and physical education and other theoretical subjects. There were no associations between girls’ balance and manipulative tests to final grades. Boys’ results showed statistical signifi-cance (p < 0.05) only between flamingo standing and art and physical education subjects. There was no association between boys’ locomotor and manipulative skills to final grades. Results indicate that especially girls’ better locomotor skills may be linked to better school achievement maybe due to better aerobic fitness levels that can enhance cognitive tasks need-ed in school. More research is needed to fully understand what kind of motor skills are linked to certain kind of school achievement.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
Mäkäläinen, Sakari; Nurminen, Janne (2016)Mäkäläinen, S. & Nurminen, J. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen
Kaartokallio, Lauri (2013)TIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ... -
"Odotitko sinä minua?" : ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin
Joro, Annemari; Liukkonen, Sirpa (2016)TIIVISTELMÄ Liukkonen, Sirpa ja Joro, Annemari 2016. ”Odotitko sinä minua?” Ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin. Liikuntakasvatuksen ... -
Liikuntapelien vaikutus motoristen taitojen kehittymiseen esikouluikäisillä lapsilla
Piirainen, Risto (2021)Motoristen perustaitojen kehittyminen luo pohjaa lapsen liikkumiselle ja kokonaisvaltaiselle fyysiselle aktiivisuudelle. Virtuaalisten liikuntapelien (exergames) yhteyttä motoristen taitojen hallintaan on aiemmin tutkittu ...