Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen
TIIVISTELMÄ
Kallunki, Mari. 2015. Koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto ja sen tukeminen. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen itsetunto koulussa hyvin menestyvillä 9.-luokkalaisilla tytöillä on. Tutkimuksessa itsetuntoa lähestyttiin kaksiulotteisen mallin kautta, jossa itsetunnon kuvataan rakentuvan itsearvostuksesta ja minäpätevyydestä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavoin opettajat voivat vaikuttaa hyvin menestyvien oppilaiden itsetuntoon. Tavoitteena oli nuorten oman äänen kautta saada tietoa siitä, millaista apua ja tukea koulussa hyvin menestyvät 9.-luokkalaiset tytöt toivoisivat opettajiltaan lisää.
Tutkimusaineisto kerättiin huhti- ja toukokuussa 2015 teemahaastatteluin. Yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä kuusi koulussa hyvin menestyvää 9.-luokkalaista tyttöä kahdesta keskisuomalaisesta yläkoulusta. Aineisto analysoitiin kvalitatiiviselle tutkimusotteelle sopivan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista ilmeni, että koulussa hyvin menestyvien 9.-luokkalaisten tyttöjen itsetunto on ennemmin myönteinen kuin kielteinen. Aineistossa oli kuitenkin ristiriitaisuutta, sillä esimerkiksi kaikki tytöt kertoivat olevansa tyytyväisiä itseensä, mutta samanaikaisesti suurin osa heistä kuvasi itseensä kohdistuvia tyytymättömyyden tunteita. Hyvään itsearvostukseen viittasi kaikkien tyttöjen ylpeys itsestä sekä tyytyväisyys omaan koulumenestykseen ja ulkonäköön. Toisaalta hyvästä koulumenestyksestä huolimatta kaikki tutkittavat ilmaisivat epävarmuutta omaasta osaamisestaan, mikä voidaan tulkita viittaukseksi heikosta minäpätevyyden tunteesta.
Hakusanat: itsetunto, itsearvostus, minäpätevyys, koulumenestys, yläkoulu, nuoruus, teemahaastattelu
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen
Kaartokallio, Lauri (2013)TIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. ... -
Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
Mustonen, Leena (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena ... -
Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
Minkkinen, Lauri; Myllymäki, Janne (2014)TIIVISTELMÄ Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne. 2014. Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktii-visuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
Hiekkanen, Rosa (2016)Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ... -
Yläkoululaisten motoristen taitojen yhteys päättöarvosanoihin
Hyvärinen, Pasi; Hirvonen, Topi (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten oppilaiden yhteyksiä motoristen taito-jen ja päättöarvosanojen välillä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää sukupuolten välisiä eroja. Motoriset testit mitattiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.