dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja. | |
dc.contributor.author | Hyytiä, Minna | |
dc.contributor.author | Saloranta, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2015-10-19T12:23:32Z | |
dc.date.available | 2015-10-19T12:23:32Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1498359 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47328 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä
lukutaidosta ja niiden merkityksistä. Tutkimusaihe perustui huoleen lukutaidon
muutoksen vaatimuksesta, koska median ja teknologian merkitys on kasavanut
yhteiskunnassa. Tarkoituksena oli selvittää, miten kriittinen lukutaito on
opetuksessa esillä ja minkälaisia merkityksiä opettajat sille antavat. Tutkimus
oli laadullinen ja perustui fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusotteeseen.
Tutkimusaineisto koostui yhdeksän luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka
analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Opettajat käsittivät kriittisen lukutaidon yhdeksi lukutaidon osaalueeksi,
jonka merkitys tulevaisuudessa korostuu median kasvun myötä. Kriittisen
lukutaidon kehittämisessä opettajat painottivat olennaisen tiedon löytä-
mistä, oman ajattelun arviointia sekä sen suhteuttamista uuteen tietoon. Kriittinen
lukutaito käsitteenä oli monelle opettajalle hankala, mutta kriittisyyden
opettaminen ymmärrettiin kuitenkin jokaisen oppiaineen opetussisällöksi.
Opettajat korostivat omaa valtaa ja vastuuta valita opetussuunnitelman puitteissa
opetettavat asiat luokassaan.
Yleisenä johtopäätöksenä on, että opettajat pitivät tärkeänä lukutaidolle
ja kriittiselle lukutaidolle sekä niiden monipuoliselle osaamiselle. Opettajilla
ei kuitenkaan ollut yhtenäistä linjaa kriittisyyden tukemisessa. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (82 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kriittinen lukutaito | |
dc.subject.other | monilukutaito | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä lukemisesta, kriittisestä lukutaidosta ja niiden merkityksistä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510193413 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2015-10-19T12:23:33Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |