The Marginalisation of Finely Tuned Semiotic Practices and Misunderstandings in Relation to (Signed) Languages and Deafness
Tapio, E. (2014). The Marginalisation of Finely Tuned Semiotic Practices and Misunderstandings in Relation to (Signed) Languages and Deafness. Multimodal Communication, 3(2), 131-142. https://doi.org/10.1515/mc-2014-0010
Published in
Multimodal CommunicationAuthors
Date
2014Copyright
© De Gruyter. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by De Gruyter.
When people draw on the available modal resources (e.g. gestures) in specific contexts over time, those resources come to display regularities. The more a community uses and regulates those resources, the more fully and finely articulated their regularities and patterns become. Modes, organised by regular means of representation, are constantly transformed by users, depending on what the community needs. This paper discusses the way semiotic resources and practices, i.e. social actions with a history, used by sign language signers in visually oriented communities, as well as the research in such domains, have been marginalised. The paper reflects some of the main reasons for such marginalisation and argues how marginalisation is a result of some crucial misunderstandings in relation to (signed) languages, language learning, deafness, and disability. Research into human interaction, in general, has taken a multimodal turn. This paper suggests, through practical examples, how multimodally oriented research could enrich its view by recognising communication-practices inside visually oriented domains, as well as research in the area, instead of considering D/deaf and sign language related research as a specialised area of research.
...
Publisher
De Gruyter MoutonISSN Search the Publication Forum
2230-6579Keywords
Original source
http://www.degruyter.com/view/j/mcPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24514959
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
Critical madness : representations of mental illness in the music video "Drown" by Bring Me the Horizon
Häkkinen, Tuuli (2020)Mediarepresentaatiot vaikuttavat käsityksiin mielenterveysongelmista ja niitä kokevista henkilöistä. Vaikka mielenterveysongelmien kuvaukset mediassa ovat etenkin kolmen viime vuosikymmenen aikana muuttuneet realistisemmiksi ... -
The semiotic resources of the interaction order in online chat rooms : a case study of a World of Warcraft community
Luukkonen, Jenni (2020)Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vuorovaikutusjärjestyksen (eng. interaction order) semioottiset keinot ilmenevät multimodaalisessa chat-viestinnässä. Työ pyrkii laajentamaan vuorovaikutusjärjestyksen käsitettä ... -
Media representations of asylum seekers : a multimodal analysis of online articles of the Guardian and the Daily Mail
Kanervirta, Anna (2018)Euroopan unionin alueelle saapui yli miljoona turvapaikanhakijaa pakolaiskriisin myötä vuonna 2015. Suurin osa turvapaikanhakijoista tuli Syyriasta, Afganistanista ja Irakista matkustaen vaarallisia meri- ja maareittejä. ... -
Marginaalin ääni perusasteen jälkeisen koulutuksen kehittämisessä: Kuurojen ja huonokuuloisten opiskelijoiden kaksi koulutussukupolvea
Lehtomäki, Elina (2006)”Ruotsalaisten ja yhdysvaltalaisten tutkimusten mukaan kuurojen ja huonokuuloisten aikuisten koulutustaso, työllisyystilanne ja sosiaalinen asema ovat muuttuneet sukupolvesta toiseen siirryttäessä. Koulutus on ollut tärkeä ...