Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa
Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. Pro gradu -tutkielmassani perehdyn musiikin hyödyntämiseen ja sen mahdollisuuksiin erityisopetuksen näkökulmasta.
Aiempien tutkimusten lisäksi musiikin käyttömahdollisuuksia selvitettiin myös erityisopettajille teetetyn kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 240 erityisopettajaa, joista 163 toimi varhaiskasvatuksessa ja 76 peruskouluikäisten lasten parissa. Vastaajien joukossa oli niin yleisopetuksen erityisopetuksessa, erityiskouluissa ja -päiväkodeissa sekä integroiduissa erityisryhmissä työskenteleviä erityisopettajia. Tutkimuksen keskeiset tavoitteet oli selvittää, kuinka paljon musiikkia käytetään osana erityiskasvatusta ja -opetusta sekä, millä taitojen osa-alueilla sen käyttäminen on erityisen suotuisaa. Tutkimuksessa selvitettiin myös musiikkiterapian roolia erityisopetuksessa sekä erityisopettajien oman musiikillisen taustan vaikutusta musiikin hyödyntämiseen erityisopetuksessa. Vastaajien omien kokemusten perusteella saatiin selville sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia musiikin käyttämiseen liittyen.
Aiempien tutkimusten ja erityisopettajien omien kokemusten perusteella, musiikki on erittäin tärkeä elementti erityisopetuksen näkökulmasta. Sen hyödyllisyys keskittyy eri osa-alueisiin eri-ikäisten lasten ja erilaisten vaikeuksien kohdalla. Musiikin käyttämiseen liittyy myös haasteita, esimerkiksi koulutuksen ja resurssien puuttumisen vuoksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
Hansson, Julia (2021)Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetukse ... -
Musiikin käyttötavat Pohjoismaissa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana : kyselytutkimus
Heikkola, Leena Maria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten musiikkia käytettiin arjessa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana Pohjoismaissa ja muuttiko koronapandemia musiikin käytön tapoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös ... -
Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
Tommila-Väisänen, Riikka (2017)TIIVISTELMÄ Tommila-Väisänen, Riikka, 2017. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osa-aikaisen erityisopetuksen toteuttajana
Kukkonen, Pihla (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osa-aikaista erityisopetusta varhaiskasvatuksen erityisopettajien toteuttamana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tavoilla erityisopettajat toteuttavat osa-aikaista ... -
Perception of basic emotions in clinical improvisations : an experimental study
Kontoniemi, Sanna-Mari (2016)Recently the Finnish music therapy research has focused on therapy of clients with depression. In music psychology the global interest in felt and perceived emotions in music has been a clear trend for two to three decades. ...