Suomalaisen koululuokan monikulttuurinen todellisuus : etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassa
Aivan tavalliset suomalaiset koululuokat ovat enenevässä määrin monikulttuurisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luokkahuone-etnografian menetelmin selvittää, miten monikulttuurisuus ilmenee yhdessä suomalaisessa koululuokassa, miten se näkyy luokan vuorovaikutuksessa ja millaisia vaikutuksia sillä on oppilaiden identiteettiin sekä kokemuksiin toiseudesta ja osallisuudesta. Tutkimuksen painopiste on kansainväliseen liikkuvuuteen, etnisyyteen ja monikielisyyteen liittyvässä monikulttuurisuudessa. Oppilashaastattelujen, kirjoitelma-aineiston, havaintojen ja dokumenttien pohjalta suomalaisen koululuokan monikulttuurisesta todellisuudesta piirtyy värikäs kuva, joka heijastelee suomalaista koulumaailmaa ja yhteiskuntaa laajemminkin.
Maahanmuuttajuuteen ja Suomen omiin etnisiin ja kielellisiin erityisryhmiin liittyviä kysymyksiä on kasvatuksen ja koulun piirissä tutkittu Suomessa jonkin verran. Usein kuitenkin unohdetaan kaksikulttuuristen ja ulkomailla eläneiden suomalaislasten sekä transnationaalit juuret omaavien oppilaiden tarve tulla nähdyiksi myös monikulttuurisina ja -kielisinä toimijoina. Toisaalta kasvavan monikulttuurisuuden keskellä kantasuomalaiset lapset saattavat kokea osattomuutta, mikä voi johtaa torjuvaan asenteeseen erimaalaisia tai -kulttuurisia ihmisiä kohtaan.
Keskeiseksi kysymykseksi nousee, miten jokaisen oppilaan identiteettiä ja osallisuutta voisi tukea monikulttuurisuuden ristiaallokossa koulun jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutus koulussa heijastaa opettajien, toisten oppilaiden ja laajemminkin yhteiskunnan asenteita. Kriittisessä monikulttuurisuuskasvatuksessa tästä pyritään tekemään näkyvää. Toiseuteen ja osattomuuteen liittyvät kysymykset ja niitä ylläpitävät rakenteet on tällöin nostettava tarkastelun kohteeksi.
...
Ordinary Finnish classrooms are increasingly multicultural. This ethnographic study intends to show how multiculturalism occurs in one Finnish classroom, how it influences interaction in the classroom, and in which ways it impacts the identities of pupils and their experiences of otherness and participation. The study focuses on aspects of multiculturalism related to international migration, ethnicity and multilingualism. The data, obtained through interviews of pupils, texts written by pupils, observations and various documents, presents a colourful picture of the multicultural reality of a Finnish classroom, also mirroring Finnish school life and society on a larger scale.
While issues related to immigration and Finnish ethnic and linguistic minorities have been explored to some extent in Finnish educational research, less attention has been paid to bi-cultural children, children with roots in several countries and Finnish global nomads. These children also need to be seen as multicultural and multilingual actors. However, the increase in multiculturalism may also lead Finnish children who have few international contacts to feel they are the "outsiders". This in turn may lead to discriminatory attitudes towards people from other countries and cultures. The key question, thus, is how it might be possible to recognize and support the identities of each individual pupil and encourage every individual's participation amidst the cultural cross-currents of everyday school interaction. Interaction in schools reflects the attitudes of teachers, pupils and society at large. The objective of critical multicultural education is to make this visible. In order to achieve this, experiences of otherness and struggles for recognition and participation must be examined critically.
...
Muu nimeke
Etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
Pomykal, Ronja (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee tavallisessa alkuopetuksen luokassa, jossa lähes puolet luokan oppilaista on kaksi- tai monikielisiä. Pääpaino tutkimuksessa oli oppilaiden kokemuksissa, ... -
Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
Vatanen Campos, Saara (2012)TIIVISTELMÄ Vatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 ... -
“Voinko mä ylipäätään löytää paikkaani täällä, onks se edes mahdollista?” : laadullinen tutkimus toiseuden ja tunnustamattomuuden vaikutuksista marokkolais-suomalaisten miesten elämässä
Roppola-Oussihl, Siru (2019)Tutkielman tehtävänä on esitellä marokkolais-suomalaisten miesten elämää kahden kulttuurin välissä, heidän kokemuksiaan toiseudesta ja tunnustamattomuudesta sekä näiden vaikutuksia heidän elämässään. Tutkielma tarkastelee ... -
Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
Keto, Sanna; Nieminen, Noora (2016)Keto, S. & Nieminen, N. 2016. Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä –luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.