dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Kaaja, Maaria | |
dc.date.accessioned | 2015-09-03T20:35:20Z | |
dc.date.available | 2015-09-03T20:35:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1494353 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46758 | |
dc.description.abstract | Aivan tavalliset suomalaiset koululuokat ovat enenevässä määrin monikulttuurisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luokkahuone-etnografian menetelmin selvittää, miten monikulttuurisuus ilmenee yhdessä suomalaisessa koululuokassa, miten se näkyy luokan vuorovaikutuksessa ja millaisia vaikutuksia sillä on oppilaiden identiteettiin sekä kokemuksiin toiseudesta ja osallisuudesta. Tutkimuksen painopiste on kansainväliseen liikkuvuuteen, etnisyyteen ja monikielisyyteen liittyvässä monikulttuurisuudessa. Oppilashaastattelujen, kirjoitelma-aineiston, havaintojen ja dokumenttien pohjalta suomalaisen koululuokan monikulttuurisesta todellisuudesta piirtyy värikäs kuva, joka heijastelee suomalaista koulumaailmaa ja yhteiskuntaa laajemminkin.
Maahanmuuttajuuteen ja Suomen omiin etnisiin ja kielellisiin erityisryhmiin liittyviä kysymyksiä on kasvatuksen ja koulun piirissä tutkittu Suomessa jonkin verran. Usein kuitenkin unohdetaan kaksikulttuuristen ja ulkomailla eläneiden suomalaislasten sekä transnationaalit juuret omaavien oppilaiden tarve tulla nähdyiksi myös monikulttuurisina ja -kielisinä toimijoina. Toisaalta kasvavan monikulttuurisuuden keskellä kantasuomalaiset lapset saattavat kokea osattomuutta, mikä voi johtaa torjuvaan asenteeseen erimaalaisia tai -kulttuurisia ihmisiä kohtaan.
Keskeiseksi kysymykseksi nousee, miten jokaisen oppilaan identiteettiä ja osallisuutta voisi tukea monikulttuurisuuden ristiaallokossa koulun jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa. Vuorovaikutus koulussa heijastaa opettajien, toisten oppilaiden ja laajemminkin yhteiskunnan asenteita. Kriittisessä monikulttuurisuuskasvatuksessa tästä pyritään tekemään näkyvää. Toiseuteen ja osattomuuteen liittyvät kysymykset ja niitä ylläpitävät rakenteet on tällöin nostettava tarkastelun kohteeksi. | fi |
dc.description.abstract | Ordinary Finnish classrooms are increasingly multicultural. This ethnographic study intends to show how multiculturalism occurs in one Finnish classroom, how it influences interaction in the classroom, and in which ways it impacts the identities of pupils and their experiences of otherness and participation. The study focuses on aspects of multiculturalism related to international migration, ethnicity and multilingualism. The data, obtained through interviews of pupils, texts written by pupils, observations and various documents, presents a colourful picture of the multicultural reality of a Finnish classroom, also mirroring Finnish school life and society on a larger scale.
While issues related to immigration and Finnish ethnic and linguistic minorities have been explored to some extent in Finnish educational research, less attention has been paid to bi-cultural children, children with roots in several countries and Finnish global nomads. These children also need to be seen as multicultural and multilingual actors. However, the increase in multiculturalism may also lead Finnish children who have few international contacts to feel they are the "outsiders". This in turn may lead to discriminatory attitudes towards people from other countries and cultures. The key question, thus, is how it might be possible to recognize and support the identities of each individual pupil and encourage every individual's participation amidst the cultural cross-currents of everyday school interaction. Interaction in schools reflects the attitudes of teachers, pupils and society at large. The objective of critical multicultural education is to make this visible. In order to achieve this, experiences of otherness and struggles for recognition and participation must be examined critically. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (166 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | monikulttuurisuus | |
dc.subject.other | identiteetti | |
dc.subject.other | toiseus | |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | kriittinen monikulttuurisuuskasvatus | |
dc.subject.other | rasismi | |
dc.title | Suomalaisen koululuokan monikulttuurinen todellisuus : etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassa | |
dc.title.alternative | Etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509032805 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Etnografia | |
dc.date.updated | 2015-09-03T20:35:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | toiseus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | rasismi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |