Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee tavallisessa alkuopetuksen luokassa, jossa lähes puolet luokan oppilaista on kaksi- tai monikielisiä. Pääpaino tutkimuksessa oli oppilaiden kokemuksissa, mutta myös luokanopettajan asettamat raamit luokassa tapahtuvalle vuorovaikutukselle on otettu tutkimuksessa huomioon. Tutkimuksen tarkoituksena on myös osaltaan laajentaa ymmärrystämme monikielisyydestä ja rikkoa yksikielisyyden normia kouluyhteisöissä.
Tutkimus on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin ensin havainnoimalla luokkaa ja sen jälkeen haastattelemalla sekä luokanopettajaa että luokan 10 oppilasta. Analyysi perustuu dialogiseen analyysiin ja sen avulla tuloksia pystyttiin tarkastelemaan useamman eri osallistujan näkökulmasta, huomaten erilaisia merkityksiä eri yksilöiden välisissä vuorovaikutussuhteissa. Dialogisen analyysin avulla kieli oli mahdollista nähdä sekä oppilaiden sisäisenä vuoropuheluna että osana luokassa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa monikielisyyttä tarkasteltiin luokanopettajan sekä kantasuomalaisten ja monikielisten oppilaiden näkökulmasta
Tulosten mukaan monikielisyys ilmeni luokassa monitahoisena ilmiönä. Se nähtiin kuitenkin ensisijaisesti luokan voimavarana ja rikastuttajana. Oppilaat suhtautuivat monikielisiin oppilaisiin ja eri kielten läsnäoloon luokassa positiivisesti tai neutraalisti. Myös luokanopettaja arvosti kielitietoista opetusta ja näki monikielisyyden osana koulujen tulevaisuutta. Oppilaiden sisäinen vuoropuhelu itsestään kielten oppijoina ja käyttäjinä oli pääosin positiivista, mutta erityisesti monikieliset oppilaat näkivät heihin kohdistuvat odotukset liian suurina. Kantasuomalaiset oppilaat eivät arvioineet itseään suhteessa toisiin tai toisten heihin asettamiin odotuksiin. Oppilaiden tarve kuulua joukkoon ja olla osa luokan yhteisöä oli myös suuressa roolissa tuloksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28005]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä
Tarnanen, Mirja; Kalalahti, Mira; Palonen, Tuire (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Artikkelissa tarkastellaan henkilöstön pedagogista yhteistyötä kahdessa koulussa, joissa on enemmän maahanmuuttotaustaisia oppilaita kuin suomalaisissa kouluissa yleensä. Pedagogisella yhteistyöllä tarkoitetaan henkilöstön ... -
Suomalaisen koululuokan monikulttuurinen todellisuus : etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassa
Kaaja, Maaria (2015)Aivan tavalliset suomalaiset koululuokat ovat enenevässä määrin monikulttuurisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luokkahuone-etnografian menetelmin selvittää, miten monikulttuurisuus ilmenee yhdessä suomalaisessa ... -
Preparing pre-service teachers for inclusive pedagogy in multilingual and multicultural settings
Aalto, Eija; Mustonen, Sanna (University of Edinburgh; Jyväskylän yliopisto; Turun yliopisto; Stockholm University, 2022) -
Käsin kohdattu : etnografinen tutkielma kulttuurisesti monimuotoisesta kädentaitoverstaasta
Kukkonen, Heidi (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten ja millaista vuorovaikutusta käsin tekeminen synnyttää kulttuurisesti monimuotoisella kädentaitoverstaalla, kun kaikille yhteistä äidinkieltä ei ole. Kiinnostukseni kohdistuu myös ... -
Kielikoulutusta luokassa ja luokan ulkopuolella
Kyckling, Erja; Riuttanen, Sanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.