Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatua ja selvittää mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita siitä löytyy. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisympäristöjen laadunarviointi ja lapsiryhmän tiimin kehittäminen ovat ammattikasvattajien mielestä yhteydessä toisiinsa. Tarkemmin määriteltynä tutkin ammattikasvattajien käsityksiä laadunarvioinnin yhteydestä lapsiryhmän tiimin fyysiseen ja sosiaaliseen ympäristöön sekä tiimityöskentelyyn.
Tutkimus toteutettiin mixed methods tyyppisenä tutkimuksena, jossa yhdistyi sekä määrällinen että laadullinen näkökulma. Metodologisesti tutkimuksessa oli myös toimintatutkimuksellisia ja fenomenografisia piirteitä. Aineisto muodostui 11 päiväkotiryhmän havainnoinneista ja kuuden ammattikasvattajan kyselyvastauksista. Havainnointi tapahtui valmiilla Early Childhood Environment Rating Scale - Revised (ECERS-R) -mittarilla, jossa laatua arvioitiin tietyn kriteeristön perusteella asteikolla 1–7. Näin ollen saatiin selville kohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen kokonaislaatutulos.
Tutkimus osoitti, että kohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatutaso oli hyvä (arvosana 5,8). Sen ehdoton vahvuus oli henkilökohtaiset hoitorutiinit -osa-alue arvosanalla 6,8, joka tarkoittaa lähes erinomaista laatutasoa. Kehittämiskohde sen sijaan oli toiminta ja sisällöt -osa-alue arvosanalla 4,1, joka tarkoittaa laatutason jäämistä vähimmäisvaatimukset täyttävälle tasolle. Oppimisympäristöjen laadunarvioinnilla oli merkitystä tiimin tilaratkaisujen uudelleen pohtimisessa ja järjestelemisessä, tiimin me-hengen kohottamisessa, suunnitelmallisen ja tavoitteellisen työskentelyn tukemisessa sekä tiimin jäsenten ammatillisessa kehittymisessä. Laadunarvioinnista voidaan näin ollen saada tukea lapsiryhmän tiimin kehittämiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eriarvoistavaa laatua varhaiskasvatuksessa? : päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarviointi ECERS-R -mittarilla
Valkama, Erja (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppimisympäristöjen laatua päiväkodeissa. Laadunarvioinnilla pyritään saamaan näkyväksi oppimisympäristön vahvuudet, kehittämisen painopistealueet sekä mahdolliset laatuerot ... -
Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen ja varhaiskasvatussuunnitelmien ECERS-R laatu
Nummila, Miia (2016)Varhaiskasvatuslaki (2015) ja valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2005) edellyttävät järjestäjältään toteutuneen varhaiskasvatuksen arviointia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet nähdään merkittävänä ... -
Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ... -
"Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
Nurmi, Emmi-Julia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella päiväkotien fyysisten oppimisympäristöjen esteettömyyttä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen työntekijöillä on päiväkotien yhteisten tilojen ... -
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.