Show simple item record

dc.contributor.advisorMykkänen, Johanna
dc.contributor.authorLeppämäki, Merja
dc.date.accessioned2015-09-03T13:52:20Z
dc.date.available2015-09-03T13:52:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1494291
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46754
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatua ja selvittää mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita siitä löytyy. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisympäristöjen laadunarviointi ja lapsiryhmän tiimin kehittäminen ovat ammattikasvattajien mielestä yhteydessä toisiinsa. Tarkemmin määriteltynä tutkin ammattikasvattajien käsityksiä laadunarvioinnin yhteydestä lapsiryhmän tiimin fyysiseen ja sosiaaliseen ympäristöön sekä tiimityöskentelyyn. Tutkimus toteutettiin mixed methods tyyppisenä tutkimuksena, jossa yhdistyi sekä määrällinen että laadullinen näkökulma. Metodologisesti tutkimuksessa oli myös toimintatutkimuksellisia ja fenomenografisia piirteitä. Aineisto muodostui 11 päiväkotiryhmän havainnoinneista ja kuuden ammattikasvattajan kyselyvastauksista. Havainnointi tapahtui valmiilla Early Childhood Environment Rating Scale - Revised (ECERS-R) -mittarilla, jossa laatua arvioitiin tietyn kriteeristön perusteella asteikolla 1–7. Näin ollen saatiin selville kohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen kokonaislaatutulos. Tutkimus osoitti, että kohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatutaso oli hyvä (arvosana 5,8). Sen ehdoton vahvuus oli henkilökohtaiset hoitorutiinit -osa-alue arvosanalla 6,8, joka tarkoittaa lähes erinomaista laatutasoa. Kehittämiskohde sen sijaan oli toiminta ja sisällöt -osa-alue arvosanalla 4,1, joka tarkoittaa laatutason jäämistä vähimmäisvaatimukset täyttävälle tasolle. Oppimisympäristöjen laadunarvioinnilla oli merkitystä tiimin tilaratkaisujen uudelleen pohtimisessa ja järjestelemisessä, tiimin me-hengen kohottamisessa, suunnitelmallisen ja tavoitteellisen työskentelyn tukemisessa sekä tiimin jäsenten ammatillisessa kehittymisessä. Laadunarvioinnista voidaan näin ollen saada tukea lapsiryhmän tiimin kehittämiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlaadunarviointi
dc.subject.otheroppimisympäristö
dc.subject.othertiimi
dc.subject.otherkehittäminen
dc.titlePäiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509032801
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2015-09-03T13:52:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolaadunarviointi
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysotiimit
dc.subject.ysokehittäminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record