"Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella päiväkotien fyysisten oppimisympäristöjen esteettömyyttä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen työntekijöillä on päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyydestä sekä selvittää miten yhteisten tilojen esteettömyys näyttäytyy päiväkotien yhteisissä tiloissa.
Tutkimus on laadullinen etnografinen tutkimus ja se toteutettiin kahden eri aineistonkeruumenetelmän avulla. Kenttätyöskentelyn avulla havainnoitiin kahden tutkimuspäiväkodin yhteisten tilojen esteettömyyttä havainnointilomakkeen, muistiinpanojen sekä valokuvauksen voimin. Päiväkotien tiloja esittelivät molempien päiväkotien varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin millaisia kokemuksia ja näkemyksiä päiväkodin varhaiskasvatuksen työntekijöillä oli päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyydestä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijää.
Varhaiskasvatuksen työntekijät näkivät esteettömän fyysisen oppimisympäristön tilana, joka palvelee kaikkien tarpeita. Esteetön yhteinen tila huomioi käyttäjiensä erilaisia tarpeita, on turvallinen ja muunneltavissa oleva. Kahden tutkimuspäiväkodin tilat näyttäytyivät esteettömyyttä huomioivina, mutta ei kuitenkaan täysin esteettöminä. Esteettömyyttä oli huomioitu parhaiten toiminnan tiloissa, wc-tiloissa ja käytävätiloissa sopusuhtaisten kalusteiden ja erilaisten tukivälineiden, kuten kuvatuen, tukikaiteiden ja tukijakkaroiden avulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29642]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ... -
Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
Leppämäki, Merja (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatua ja selvittää mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita siitä löytyy. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisympäristöjen ... -
Saavutettavuus on meidän jokaisen vastuulla : kehittämistutkimus julkisen organisaation henkilöstön saavutettavuusosaamisen kehittämisestä
Häkkinen, Sanna (2023)Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) edellyttää, että julkisten organisaatioiden verkkopalvelut ovat saavutettavia. Käytännössä se tarkoittaa sekä saavutettavuuden huomiointia sisällöntuotannossa että ... -
Musiikillisten äänten hyödyntäminen julkisten tilojen saavutettavuudessa
Sunela, Eeva (2022)Tutkielmassa tarkastellaan, miten musiikillisia ääniä voidaan käyttää saavutettavuuden edistämiseen julkisissa tiloissa. Kun esteettömyys koskee rakennettua ympäristöä, on saavutettavuudessa kyse ymmärrettävästä tiedosta ...