"Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella päiväkotien fyysisten oppimisympäristöjen esteettömyyttä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen työntekijöillä on päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyydestä sekä selvittää miten yhteisten tilojen esteettömyys näyttäytyy päiväkotien yhteisissä tiloissa.
Tutkimus on laadullinen etnografinen tutkimus ja se toteutettiin kahden eri aineistonkeruumenetelmän avulla. Kenttätyöskentelyn avulla havainnoitiin kahden tutkimuspäiväkodin yhteisten tilojen esteettömyyttä havainnointilomakkeen, muistiinpanojen sekä valokuvauksen voimin. Päiväkotien tiloja esittelivät molempien päiväkotien varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin millaisia kokemuksia ja näkemyksiä päiväkodin varhaiskasvatuksen työntekijöillä oli päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyydestä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijää.
Varhaiskasvatuksen työntekijät näkivät esteettömän fyysisen oppimisympäristön tilana, joka palvelee kaikkien tarpeita. Esteetön yhteinen tila huomioi käyttäjiensä erilaisia tarpeita, on turvallinen ja muunneltavissa oleva. Kahden tutkimuspäiväkodin tilat näyttäytyivät esteettömyyttä huomioivina, mutta ei kuitenkaan täysin esteettöminä. Esteettömyyttä oli huomioitu parhaiten toiminnan tiloissa, wc-tiloissa ja käytävätiloissa sopusuhtaisten kalusteiden ja erilaisten tukivälineiden, kuten kuvatuen, tukikaiteiden ja tukijakkaroiden avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ... -
Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
Leppämäki, Merja (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatua ja selvittää mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita siitä löytyy. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisympäristöjen ... -
Saavutettavuus on meidän jokaisen vastuulla : kehittämistutkimus julkisen organisaation henkilöstön saavutettavuusosaamisen kehittämisestä
Häkkinen, Sanna (2023)Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) edellyttää, että julkisten organisaatioiden verkkopalvelut ovat saavutettavia. Käytännössä se tarkoittaa sekä saavutettavuuden huomiointia sisällöntuotannossa että ... -
Musiikillisten äänten hyödyntäminen julkisten tilojen saavutettavuudessa
Sunela, Eeva (2022)Tutkielmassa tarkastellaan, miten musiikillisia ääniä voidaan käyttää saavutettavuuden edistämiseen julkisissa tiloissa. Kun esteettömyys koskee rakennettua ympäristöä, on saavutettavuudessa kyse ymmärrettävästä tiedosta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.