Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, S., Sajaniemi, N., Eskelinen, M., & Lämsä, T. (2021). Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa. Kasvatus ja aika, 15(2), 60-72. https://doi.org/10.33350/ka.103194
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Kasvatus & Aika
Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet yhteiskunnan taloudellispoliittisiin olosuhteisiin, josta käsin ne ovat ohjanneet myös toiminnan sisältöjä ja laatua. Laadunarvioinnin lähtökohtana ovat olleet palvelujärjestelmän mahdollisuudet vastata työelämän ja perheen tarpeisiin. Lasten kokonaisvaltaiseen oppimiseen ja hyvinvointiin tähtäävän pedagogiikan arviointi on sen sijaan jäänyt vähemmälle huomiolle. Tässä katsauksessa keskitytään tarkastelemaan päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa tapahtuneiden rakenteellisten muutosten vaikutuksia pedagogisen toiminnan toteuttamiseen.
Julkaisija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/97943316
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Avoin yliopisto [169]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monilukutaito ja pedagogisen toiminnan arviointi varhaiskasvatuksessa
Mertala, Pekka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Käsittelen artikkelissa varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan arviointia. Keskitän tarkastelun erityisesti monilukutaitoon, sillä se on kansallisen varhaiskasvatussuunnitelmien arvioinnin mukaan (Repo ym. 2019) heikoimmin ... -
Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa
Hasselblatt, Satu (2023)Tässä työssä tutkittiin taidekasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa. Lähes jokainen suomalainen lapsi kuuluu varhaiskasvatukseen. Viimeistään esikouluikäisenä varhaiskasvatus tavoittaa kaikki suomalaiset lapset. Taidekasvatus ... -
Kokopäiväpedagogiikka ja sen kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Kokopäiväpedagogiikka on noussut keskeiseksi toimintatavaksi suomalaisissa päiväkodeissa. Se on myös useissa paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa toiminnan lähtökohtana, vaikka käsitteen tieteellinen määrittely on ... -
"Ei tarvii mitään, kun on niin kivaa jo näin" : lasten ajatuksia päivähoidosta
Mänty, Teija (2016)Mänty, Teija. 2016. ”EI TARVII MITÄÄN KUN ON NIIN KIVAA JO NÄIN” Lasten ajatuksia päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 84 sivua + liitteet. Tässä ... -
Pienistä asioista yleisvaikutelmaan : vanhempien arvioita päivähoidosta
Mäntylä, Terhi (2014)Tiivistelmä. Mäntylä, Terhi. 2014. Pienistä asioista yleisvaikutelmaan. Vanhempien arvioita päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkimus. Kasvatus-tieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 101 sivua + ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.