Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, S., Sajaniemi, N., Eskelinen, M., & Lämsä, T. (2021). Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa. Kasvatus ja aika, 15(2), 60-72. https://doi.org/10.33350/ka.103194
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2021Copyright
© 2021 Kasvatus & Aika
Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet yhteiskunnan taloudellispoliittisiin olosuhteisiin, josta käsin ne ovat ohjanneet myös toiminnan sisältöjä ja laatua. Laadunarvioinnin lähtökohtana ovat olleet palvelujärjestelmän mahdollisuudet vastata työelämän ja perheen tarpeisiin. Lasten kokonaisvaltaiseen oppimiseen ja hyvinvointiin tähtäävän pedagogiikan arviointi on sen sijaan jäänyt vähemmälle huomiolle. Tässä katsauksessa keskitytään tarkastelemaan päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa tapahtuneiden rakenteellisten muutosten vaikutuksia pedagogisen toiminnan toteuttamiseen.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/97943316
Metadata
Show full item recordCollections
- Avoin yliopisto [119]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monilukutaito ja pedagogisen toiminnan arviointi varhaiskasvatuksessa
Mertala, Pekka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Käsittelen artikkelissa varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan arviointia. Keskitän tarkastelun erityisesti monilukutaitoon, sillä se on kansallisen varhaiskasvatussuunnitelmien arvioinnin mukaan (Repo ym. 2019) heikoimmin ... -
Kokopäiväpedagogiikka ja sen kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Kokopäiväpedagogiikka on noussut keskeiseksi toimintatavaksi suomalaisissa päiväkodeissa. Se on myös useissa paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa toiminnan lähtökohtana, vaikka käsitteen tieteellinen määrittely on ... -
Pienistä asioista yleisvaikutelmaan : vanhempien arvioita päivähoidosta
Mäntylä, Terhi (2014)Tiivistelmä. Mäntylä, Terhi. 2014. Pienistä asioista yleisvaikutelmaan. Vanhempien arvioita päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkimus. Kasvatus-tieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 101 sivua + ... -
"Ei tarvii mitään, kun on niin kivaa jo näin" : lasten ajatuksia päivähoidosta
Mänty, Teija (2016)Mänty, Teija. 2016. ”EI TARVII MITÄÄN KUN ON NIIN KIVAA JO NÄIN” Lasten ajatuksia päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 84 sivua + liitteet. Tässä ... -
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ...