Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
Vahvaselkä, Mikko. Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 81 sivua. Julkaisematon.
Tässä pro gradussa tutkin millaisille asioille peruskoulunsa päättävät nuoret antoivat merkityksiä koulunkäynnin mielekkyyden kannalta.
Työn teoriakehyksessä määrittelin mielekkyyden motivaationa, osallisuu-tena, kouluun kiinnittymisenä ja kouluhyvinvointina. Nämä neljä tekijää limit-tyivät vahvasti toisiinsa, joskin mikä tahansa neljästä tekijästä yksinäänkin tuotti koulupudokkuudelle vastakkaista voimaa.
Toteutin tämän laadullisen tutkimuksen pohjaten hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Minulla tutkijana oli ilmiöstä oma ennak-kokäsitykseni, jonka kirjoitin näkyväksi työhön perustelemalla ratkaisuni. Teo-riaohjaava sisällönanalyysi mahdollisti sekä aineiston läpikäymisen ilman vah-vaa teoriakehystä, että pelkästään mielenkiintoisten ilmiöiden esiinnostamisen.
Nuoret vaativat haastatteluissa omaa opiskelua ja elämää koskevaan pää-töksentekoon mukaan pääsemistä, omaan tulevaisuuteen liittyvää suuntaa opinnoille, mahdollisuutta opetella aikuisen roolia ja perusteluja sille, miksi asioita tehdään niinkuin tehdään. He olivat valmiita tekemään töitä itselleen.
Tulkintojeni mukaan alakoulu vastaa vielä melko hyvin oppilaidensa tar-peisiin. Tämä vastaavuus näyttää katoavan ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Oppilaiden ja opettajiien, opettajien kautta myös koulun, ja oppilaiden välimatka pitenee yläkouluun siirryttäessä, vaikka oppilaat näyttävät kaipaavan entistäkin läheisempää kontaktia opettajiinsa. Ratkaisuksi ehdotetaan läheisempää opettajasuhdetta, ja koulun pitämistä jatkuvassa muutoksessa oppilaiden tarpeiden mukaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
Wiegand, Sara (2024)Kouluun kiinnittyminen on merkittävä yksilön hyvinvointia edistävä tekijä, johon voidaan vaikuttaa rakenteellisella tasolla esimerkiksi oppilaitosten ja koulutuspoliittisen päätöksenteon kautta. Ulkoisten olosuhteiden ... -
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
Kervinen, Soili; Seesteilä, Sari (2016)Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
Ylinen, Irene (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.