Luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalinta ja opintoihin sitoutuminen
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalintamotiiveja, opintoihin sitoutumista sekä motiivien ja sitoutumisen yhteyttä. Aiempien tutkimuksien mukaan opiskelijan tavoitteet vaikuttavat opintoihin sitoutumiseen. Harkittu koulutusvalinta on pohjana opintoihin ja ammattiin sitoutumiselle. Kuitenkin syitä siihen, miksi toisten motivaatio kasvaa opintojen aikana ja toisten ei, ei ole saatu aiemmissa tutkimuksissa selville.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen suomalaisen yliopiston luokanopettajan koulutusohjelmissa opiskelevista opiskelijoista (N = 205). Aineisto kerättiin verkkokyselyllä keväällä 2015. Tutkimus analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen faktorianalyysiä ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiota. Tuloksien mukaan luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalinnat ovat moninaisia. Ensisijaiset motiivit perustuvat hakijan omiin intresseihin työskennellä lasten kanssa ja käsityksiin omista kyvyistä alalle sopivana. Luokanopettajaopiskelijat ovat hyvin sitoutuneita opintoihin ja tulevaan ammattiin. Eri motiivien ja sitoutumisen välillä oli vain heikko yhteys. Toiset motiivit ennustivat kuitenkin parempaa sitoutumista kuin toiset.
Tutkimuksessa saadut tulokset olivat samansuuntaisia aiemmissa tutkimuksissa esiin tuotujen opettajien koulutusvalinta motiivien kanssa. Myös opintoihin sitoutumisen ja opiskelijayhteisöön samaistumisen yhteys vastasi aiempia tutkimuksia. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettaja opiskelijat ja yliopisto ovat onnistuneet koulutusvalinnassa. Lisätutkimusta tarvittaisiin opintoihin sitoutumattomien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
Mäkinen, Sini; Eskonsipo, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
Aakkula, Katriona (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastelen, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista ja miten opiskelijat käsittävät uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. ... -
Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
Pajunen, Netta (2023)Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. ... -
Korkeakoulujen opiskelijavalinnan valintatavan yhteys opintoihin sitoutumiseen
Aula, Essi (2023)Korkeakoulujen opiskelijavalinnat uudistuivat vuosina 2018–2020 merkittävästi. Opiskelijavalintauudistuksen päätavoitteina on ollut sujuvoittaa korkeakoulutukseen siirtymistä ja vähentää ei-toivottujen välivuosien määrää ...