Show simple item record

dc.contributor.advisorMoilanen, Pentti
dc.contributor.authorHietala, Miina
dc.date.accessioned2015-08-14T14:40:53Z
dc.date.available2015-08-14T14:40:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1492778
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46620
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalintamotiiveja, opintoihin sitoutumista sekä motiivien ja sitoutumisen yhteyttä. Aiempien tutkimuksien mukaan opiskelijan tavoitteet vaikuttavat opintoihin sitoutumiseen. Harkittu koulutusvalinta on pohjana opintoihin ja ammattiin sitoutumiselle. Kuitenkin syitä siihen, miksi toisten motivaatio kasvaa opintojen aikana ja toisten ei, ei ole saatu aiemmissa tutkimuksissa selville. Tutkimusaineisto koostuu kolmen suomalaisen yliopiston luokanopettajan koulutusohjelmissa opiskelevista opiskelijoista (N = 205). Aineisto kerättiin verkkokyselyllä keväällä 2015. Tutkimus analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen faktorianalyysiä ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiota. Tuloksien mukaan luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalinnat ovat moninaisia. Ensisijaiset motiivit perustuvat hakijan omiin intresseihin työskennellä lasten kanssa ja käsityksiin omista kyvyistä alalle sopivana. Luokanopettajaopiskelijat ovat hyvin sitoutuneita opintoihin ja tulevaan ammattiin. Eri motiivien ja sitoutumisen välillä oli vain heikko yhteys. Toiset motiivit ennustivat kuitenkin parempaa sitoutumista kuin toiset. Tutkimuksessa saadut tulokset olivat samansuuntaisia aiemmissa tutkimuksissa esiin tuotujen opettajien koulutusvalinta motiivien kanssa. Myös opintoihin sitoutumisen ja opiskelijayhteisöön samaistumisen yhteys vastasi aiempia tutkimuksia. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettaja opiskelijat ja yliopisto ovat onnistuneet koulutusvalinnassa. Lisätutkimusta tarvittaisiin opintoihin sitoutumattomien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherluokanopettajaopiskelijat
dc.subject.otherkoulutusvalinta
dc.subject.othermotiivit
dc.subject.othersitoutuminen
dc.titleLuokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalinta ja opintoihin sitoutuminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201508142664
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-08-14T14:40:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoammatinvalinta
dc.subject.ysomotiivit
dc.subject.ysositoutuminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record