Analiz proekta po podderžke izučeniâ russkogo âzyka v finskih školah v odnom iz gorodov Ûžnogo Savo : razvitie izučeniâ russkogo âzyka v Ûžnom Savo (2008-2013 gg)
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tiivistelmä – Abstract
Tutkin pro-gradu työssäni venäjä vieraana kielenä-opiskelua Etelä-Savossa (2008-2013).Tutkimuksen kohteena on Etelä-Savon lukioiden valinnaisen B2 venäjän opiskelun lisäämiseksi toteutettu hanke.Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa hankkeen toiminnasta ja hankkeen tuloksista, mm. miten se on edistänyt venäjän kielikoulutus verkoston kehittämistä. Tavoitteena oli tutkia, kuinka venäjän kieltä opetettiin Etelä-Savon kouluissa hankkeen aikana vastaamalla seuraaviin kysymyksiin: 1) Millaiset tekijät vaikuttavat venäjän kielen opiskelun aloittamiseen pienessä kaupungissa? 2) Miten eri toimijoiden yhteistyö on onnistunut hankeen puitteissa? Tavoitteena oli selvittää, mikä on motivoinut opiskelijoita aloittamaan venäjän kielen opiskelun, mitä oli tehty valinnaisen kielen ryhmien kokoamiseksi kouluissa ja lukiossa, millaisia ryhmiä saatiin perustettua, ja miten oppilaiden venäjän kielen tasoa arvioitiin hankkeen aikana. Aihe on tärkeä, koska venäjän opiskelu valinnaisaineena tarvitsee tukea, ja kyseisen projektin toiminta on yksi tehokas tapa vaikuttaa asiaan. Tutkimus on ajankohtainen, koska se auttaa tunnistamaan tekijöitä,
jotka vaikuttavat opiskelijoiden asenteisiin venäjän opiskelua kohtaan.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineistona käytettiin puolistrukturoidun haastattelun avulla kerättyjä henkilöhaastatteluja ja lehtiartikkeleita. Haastattelujen analyysi osoittaa, että projekti oli onnistunut tavoitteessaan mm. riittävän rahoituksen ansiosta. Tärkeänä pidettiin myös virkamiesten, koulujen rehtoreiden ja yrittäjien tukea sekä opettajien verkostointia. Projekti oli menestyksekäs myös sen ansiosta, että sen avulla pystyi seuramaan, kuinka opetus kehittyi tutkimusprojektin aikana. Peruskoulun oppilaat
saivat jatkaa venäjän opintoja lukiossa. Virkamiesten ja yrittäjien osallistuminen luentoihin ja vanhempainiltaan oli tärkeä tuki hankkeen suunnitteluvaiheessa ja toimeenpanossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Predstavleniâ sotrudnikov dvuh finskih firm o roli znaniâ russkogo âzyka i kul'tury v sfere finsko-russkogo biznesa
Porvali, Piia (2014)Venäjä on jo kauan ollut Suomen tärkeimpiä kauppakumppaneita, mutta huolimatta siitä, että Suomi ja Venäjä ovat naapurimaita, niiden kulttuurit ja elämäntavat eroavat paljon toisistaan. Tässä tutkimuksessa haluan selvittää, ... -
Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
Sormunen, Satu (2017)Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin ... -
Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
Kääntä, Ari (2011)Nyky-yhteiskunnassa koulutus ja kouluttautuminen eivät rajoitu vain oppilaitoksissa tapahtuvaan opiskeluun, vaan elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti yhä useammat haluavat opiskella itselleen sopivana aikana ja ... -
Fonetičaskaâ oppoziciâ zvonkih i gluhih soglasnyh russkogo âzyka v vospriâtii i v reči finskih vzroslyh učaščihsâ (Venäjän kielen soinnillisten ja soinnittomien konsonanttien foneettinen oppositio suomalaisten aikuisopiskelijoiden kuullun ymmärtämisessä ja ääntämisessä)
Erlin, Anni (2019)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, miten suomenkieliset alkeistason aikuisopiskelijat tuottavat ja havaitsevat venäjän kielen konsonanttien sointiopposition. Tutkitut 6 sointioppositioparia ovat /f – v/, ... -
Motivaciâ k izučeniû russkogo âzyka v finskih professional'nyh institutah
Väntti, Kerttu (2009)