Fonetičaskaâ oppoziciâ zvonkih i gluhih soglasnyh russkogo âzyka v vospriâtii i v reči finskih vzroslyh učaščihsâ (Venäjän kielen soinnillisten ja soinnittomien konsonanttien foneettinen oppositio suomalaisten aikuisopiskelijoiden kuullun ymmärtämisessä ja ääntämisessä)
Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, miten suomenkieliset alkeistason aikuisopiskelijat tuottavat ja havaitsevat venäjän kielen konsonanttien sointiopposition. Tutkitut 6 sointioppositioparia ovat /f – v/, /k – g/, /p – b/, /t – d/, /s – z/ ja /ʃ - ʒ/.
Sointioppositio, eli soinnillisuus tai soinnittomuus merkitystä erottavana tekijänä muuten täysin samalla tavalla tuo-tetussa äänteessä, on yksi olennaisista piirteistä venäjän kielessä. Näiden äänteiden erotteleminen niin tuottamisessa kuin havaitsemisessa on perustavanlaatuinen edellytys onnistuneelle kommunikaatiolle. Aiemmista tutkimuksista (esim. Ljubimova 1988; de Silva 1997; Sajavaara & Dufva 2001; Lintunen 2004) käy ilmi, että monissa vieraissa kielissä konsonanttien soinnillisuus on suomalaisille oppijoille haastavaa.
Tutkimuksessa toteutettiin yhdelletoista alkuvaiheen aikuisopiskelijalle tuottamistesti kielistudiossa sekä havaitse-mistesti tavallisessa luokkahuoneessa. Opiskelijat olivat siihen mennessä opiskelleet venäjää kielikeskuksessa n. 3 kuukautta. Opiskelijat olivat 19-27-vuotiaita, ja heistä 6 oli naisia ja 5 miehiä. Tutkimuksessa analysoitiin ääntämistä, havaitsemista sekä niiden välistä suhdetta. Tulosten kirjaamisessa ja analysoinnissa käytettiin pääasiassa kontrastiivista virheanalyysiä.
Analyysin tulokset osoittavat, että opiskelijat hallitsivat sointiopposition hyvin äänteissä /f – v/, /p – b/, ja /k – g/, mutta haasteita esiintyi äänteissä /s – z/ ja /ʃ - ʒ/. Huomionarvoista on, että ääntämisvirheet olivat erityyppisiä riippuen tehtyjen virheiden määrästä. Keskiarvoisesti eniten ääntämisvirheitä tehneet opiskelijat sekoittivat ääntämyksessään ”ässiä” keskenään ilman logiikkaa tai tiettyä jämähtänyttä mallia. Vähiten ääntämisvirheitä tehneiden opiskelijoiden virheistä taas 50-100% liittyi sointioppositioon, etenkin niin päin, että soinnillinen äänne sanottiin soinnittomana. Eniten virheitä tehtiin sointioppositioissa /ʒ - ʃ/ ja /z – s/.
Saamamme tulokset osoittavat, että itse sointioppositio ei ollut haastava asia, mutta 3 kuukautta kieltä opiskelleilla aikuisoppijoilla ”ässät” menevät vielä sekaisin keskenään.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29749]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)
Sneck, Milla (2021)Viime aikoina yleisessä keskustelussa on noussut huolenaiheeksi suomalaisten yksipuolistuva kielitaito. Suomalaiset opiskelevat yhä vähemmän kieliä, vaikka kieltenosaajille on jatkuva tarve. Yksi selittävä tekijä sille, ... -
Analiz proekta po podderžke izučeniâ russkogo âzyka v finskih školah v odnom iz gorodov Ûžnogo Savo : razvitie izučeniâ russkogo âzyka v Ûžnom Savo (2008-2013 gg)
Ananina, Anastasia (2015)Tiivistelmä – Abstract Tutkin pro-gradu työssäni venäjä vieraana kielenä-opiskelua Etelä-Savossa (2008-2013).Tutkimuksen kohteena on Etelä-Savon lukioiden valinnaisen B2 venäjän opiskelun lisäämiseksi toteutettu ... -
Predstavleniâ sotrudnikov dvuh finskih firm o roli znaniâ russkogo âzyka i kul'tury v sfere finsko-russkogo biznesa
Porvali, Piia (2014)Venäjä on jo kauan ollut Suomen tärkeimpiä kauppakumppaneita, mutta huolimatta siitä, että Suomi ja Venäjä ovat naapurimaita, niiden kulttuurit ja elämäntavat eroavat paljon toisistaan. Tässä tutkimuksessa haluan selvittää, ... -
Motivaciâ k izučeniû russkogo âzyka v finskih professional'nyh institutah
Väntti, Kerttu (2009) -
Motivaciâ k izučeniû russkogo âzyka russko-finskih učenikov v Finlândii i ee otnošenie k navykam čteniâ i pis'ma
Perikangas, Helmiina (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjää kotikielenään puhuvien peruskoululaisten venäjän kielen oppimismotivaatiota Suomessa, ja motivaation suhdetta kirjoitus- ja lukutaitoon. Tutkimuksessa selvitetään, millainen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.