Henkilöstövastuu listayhtiöiden vastuullisuusraportoinnissa
Tutkielmassa tarkasteltiin henkilöstövastuun ilmenemistä pörssilistattujen yhtiöiden
vastuullisuusraporteissa ja vuosikertomuksissa. Tutkimustavoitteena oli selvittää millaisen kuvan suomalainen pörssiin listattu yhtiö antaa henkilöstövastuullisuudestaan vastuullisuusraportoinnissaan. Tutkimuksen tutkimustehtävänä oli miten henkilöstövastuuta kuvataan vastuullisuusraporteissa ja vuosikertomuksissa. Laadullisen tutkimuksen aineistona olivat 10 suomalaisen pörssilistatun yrityksen vuoden 2013 vastuullisuusraportin tai vuosikertomuksen henkilöstövastuusta kertovat osiot. Tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella yritykset raportoivat eniten koulutuksesta ja henkilöstön kehittämisestä vastuullisuusraportoinnissaan. Kaikkein vähiten yritykset raportoivat työn ja vapaa-ajan tasapainosta. Tutkimuksessa havaittiin yritysten vastuullisuusraportoinnin sisältöjen määrässä olevan merkittäviä eroja. Henkilöstövastuun kuvaaminen vastuullisuusraportoinnissa oli hyvin yksityiskohtaista ja erityisesti yritysten positiivisia tekoja korostavaa. Kerronnan syvyydessä
henkilöstövastuun eri aihealueissa oli selkeitä yrityskohtaisia eroja. Tulosten perusteella vastuullisuusraportoinnissa on käytetty laajasti uskottavuutta lisääviä vaikuttamisen keinoja, kuten tilastoja, vertailua, visuaalista kerrontaa ja tarinoita. Tutkimus osoitti, että tarinoita käytetään tuomaan yritystä esille erilaisissa rooleissa, kuten työllistäjänä, henkilöstön osaamisen kehittäjänä, turvallisuuteen panostavana ja henkilöstöään kannustavana.
Työn tulosten perusteella voidaan kehittää henkilöstövastuun viestimistä. Tuloksia voidaan käyttää kehitettäessä henkilöstövastuun toimenpiteitä yrityksissä. Tuloksia on mahdollista hyödyntää työnantajamielikuvan kehittämisessä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työnantajamielikuvan kehittäminen tarinallisen viestinnän keinoin : Easoft Group Oy:n työnantajasivun uudistaminen
Huhtala, Henri (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on luoda katsaus työnantajamielikuvan kehittämiseen vaikuttavan narratiivisen viestinnän keinoin. Kyseessä on työnäytetyyppinen maisterintutkielma. Työnäytteen tavoitteena on uudistaa Easoft ... -
Asiakasviestinnän luomat mielikuvat : tarkastelussa Protacon Group
Kekola, Antti (2012)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ja tarkastella Protacon Group –nimisen yrityksen asiakasviestinnän luomia mielikuvia ja yrityksen tunnettuutta paperi-, kartonki- ja vaneritehtaiden automaatiopäälliköiden keskuudessa. ... -
Työntekijöiden kokemuksia työnantajakuvasta työsuhteen alussa
Lappalainen, Ida (2019)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkoituksena on selvittää, mitä työnantajakuva merkitsee Alko Oy:n työntekijöille, ja mitä tekijöitä työnantajakuvassa he pitävät tärkeänä työsuhteen alussa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, ... -
Asiantuntijaorganisaatio X:n työnantajamielikuva
Välttilä, Emilia (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tekijöitä asiantuntijaorganisaatio X:n työntekijät mieltävät osaksi organisaatio X:n työnantajamielikuvaa ennen työsuhteen alkamista ja työsuhteen alkamisen jälkeen. ... -
Työpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa
Kainulainen, Saila (2021)Tässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja ...