Työpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa
Tässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja argumentointia, joiden avulla lukija, eli mahdollinen työnhakija, pyritään vakuuttamaan niin, että hän hakisi työpaikkaa.
Tutkimuksessa käytetään menetelmänä retorista diskurssianalyysiä, jossa yhdistetään diskurssitutkimuksen ja retorisen analyysin menetelmiä. Aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että työpaikkailmoituksissa käytetään retorisia keinoja maltillisesti, mikä on tyypillistä virallisten ilmoitusten genressä. Retoristen keinojen ja argumentoinnin analyysin perusteella konstruoitui kolme selkeästi toisistaan erottuvaa työnantajakuvadiskurssia. Työtä tarjolla -työnantajakuvadiskurssi edustaa perinteistä perusilmoitusta. Meille kannattaa tulla -työnantajakuvadiskurssi korostaa taloudellisia tekijöitä. Haluamme sinun viihtyvän meillä -työnantajakuvadiskurssi koostuu toiminnallisten ja psykologisten tekijöiden kautta vaikuttamalla. Työnantajakuvadiskurssit rakentuvat kerroksellisesti.
Työpaikkailmoituksissa työnantajakuvaa rakennetaan vetoamalla samoihin tekijöihin, joiden tiedetään vaikuttavan toisaalta sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuuteen, mutta myös työhön sitoutumiseen. Sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus, rekrytointihaasteet ja työntekijäpula ovatkin tämän päivän ilmiöitä, joihin positiivisella työnantajakuvalla on mahdollista vaikuttaa. Työnantajien tulisikin tiedostaa työpaikkailmoitusten ja rekrytoinnin merkitys osana systemaattista ja pitkäjänteistä työnantajakuvan rakentamista ja brändäystyötä. Rekrytointi on muuttumassa yhä monikanavaisemmaksi, mikä on syytä huomioida myös työpaikkailmoituksia laadittaessa. Työpaikkailmoituksissa on havaittavissa moniäänisyyden lisääntymistä ja genrejen limittymistä ja muokkautumista. Työpaikkailmoituksen merkitys on laajentunut avoimesta toimesta tiedottamisesta osaksi kuntien työnantajakuvan kirkastamista ja brändityötä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaaliset kontaktit ja epämuodollinen tieto rekrytoinnissa : tapaustutkimus rakennusalan pk-yrityksistä
Laukkarinen, Matti (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2022)Artikkelin tutkimuskohteena on sosiaalisten kontaktien hyödyntäminen rekrytoinnissa. Tavoitteena oli selvittää, millaiset työnantajien harjoittamat käytännön toimet liittyvät menestyksekkääseen sosiaalisten kontaktien ... -
Vaikutelman hallinta teknologiavälitteisessä rekrytoinnissa
Karppinen, Susanne (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä vastavalmistuneilla on vaikutelman hallinnasta ja miten he omaa vaikutelmaansa hallitsevat teknologiavälitteisen rekrytoinnin kontekstissa. Vaikutelman ... -
Search in the labour markets : empirical evidence of the role of technology and sanctions
Busk, Henna (University of Jyväskylä, 2014) -
Asiantuntijaorganisaatio X:n työnantajamielikuva
Välttilä, Emilia (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tekijöitä asiantuntijaorganisaatio X:n työntekijät mieltävät osaksi organisaatio X:n työnantajamielikuvaa ennen työsuhteen alkamista ja työsuhteen alkamisen jälkeen. ... -
Sosiaalityöntekijöiden rekrytointi
Pehunen, Tuija (2017)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää organisaatioiden tarjoamat organisaation ja työ- tai virkasuhteen edut, palkka ja palkitseminen rekrytoitaville sosiaalityöntekijöille. Työehtojen kokonaisuus muodostuu aineellisista ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.