Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjiviä yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen näkökulmasta. Tutkittavana ilmiönä toimivat erilaiset vähemmistöihin liitettävät normit, stereotypiat sekä moninaisuudet. Tarkastelun kohteena oli, kuinka ne ilmenevät oppikirjojen kuvituksessa ja pyritäänkö niitä rikkomaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä eri vähemmistöjä on osana kuvitusta sekä tarkastella normikriittisestä näkökulmasta, mitä etnisyyteen, kulttuuriin, sukupuoleen, seksuaalisuuteen, toimintakykyyn ja kehollisuuteen liitettäviä moninaisuuksia hahmoihin on liitetty ja miten niitä kuvataan. Tutkimuksen aineistona toimi alakoulun yhteiskuntaopin kirjasarja Me nyt ja sen seitsemän kuvitettua hahmoa. Tutkimusmenetelmänä toimi sisällöllinen kuva-analyysi. Analyysin tarkoituksena oli tehdä sekä aineistolähtöisiä huomioita hahmojen ulkomuotoon liittyen että käyttäen teoriasidonnaisesti hyödyksi kahta normatiivisuuden ja stereotypioiden tarkasteluun tarkoitettua kysymyskehikkoa. Tutkimus osoitti, että kirjasarjan hahmoilla oli vain muutamia vähemmistöihin viittaavia piirteitä. Kirjoissa esiintyi kaksi etnisesti tai kulttuurisesti moninaista hahmoa sekä yksi sateenkaariperhe. Kuvituksessa korostui ulkonäöllisesti valtaväestöön kuuluminen. Kuvitus kuitenkin avarsi normeja siitä, kuka voidaan nähdä suomalaisena. Kirjasarjan hahmot eivät ilmentäneet sukupuolellisia stereotypioita. Keholliseen, toimintakyvylliseen ja sukupuolen moninaisuuteen viittaavia piirteitä ei löytynyt kuvituksesta lainkaan. Tutkimuksen perusteella erilaista normatiivisuutta problematisoivaa ja vähemmistöjä moninaisemmin huomioivaa kuvitusta kaivattaisiin lisää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Jotain rumpujuttuja Afrikasta" : alakoulun opettajien näkemyksiä maailmanmusiikin opettamisesta
Nieminen, Nico (2015)Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja ... -
Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
Pesu, Johanna Mari (2018)Pro gradu -tutkielmani käsittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus näyttäytyvät peruskoulun 4.–6. luokan keväällä 2018 kaikissa käytettävissä ... -
Yhteiskuntaopin kieliympäristö ja käsitteet : toisella kielellä opiskelevan haasteet ja tuen tarpeet
Saario, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.