"Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni" : tarinat kansanopisto-opiskelun merkitysten ilmentäjinä
Oksanen, Aino. ”Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni” TARINAT KANSANOPISTO-OPISKELUN MERKITYSTEN ILMENTÄJINÄ. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 2015. 101 sivua, 2 liitettä. Julkaisematon.
Koulutuksen virallisen järjestelmän toiminta tunnetaan hyvin, mutta koulutuksen merkityksestä ihmisten arkielämässä tiedetään vähemmän. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä yksittäiset opiskelijat antavat kansanopisto-opiskelulleen. Aihetta tarkastellaan tarinallisuuden kautta. Tutkimusjoukkona olivat kansanopistojen entiset opiskelijat, jotka ovat opiskelleen vuoden mittaisilla ns. pitkillä linjoilla. Aineisto kerättiin kirjoitelmien muodossa, jakamalla kirjoituspyyntöä eri kansanopistojen entisille opiskelijoille ympäri Suomen.
Tutkielman analyysimenetelmänä oli narratiivinen juonianalyysi. Analyysin perusteella kansanopisto-opintojen pariin hakeutumisen motiivi vaikuttaa suuresti opiskelulle annettavaan merkitykseen. Aineistosta muodostettiin neljä erilaista juonityyppiä opintoihin hakeutumisen syihin perustuen: selkeiden tavoitteiden tarinat, ajautumistarinat, elämänmuutostarinat ja harrastustarinat. Tarinoita tarkasteltiin aikajänteestä käsin tutkimuskysymyksiin nojautuen: mikä on motivoinut hakeutumaan opistoon, mitä asioita kirjoitelmissa tuodaan esille itse kansanopistoajasta sekä mitkä asiat on koettu merkityksellisiksi jälkeenpäin ajatellen.
Selkeiden tavoitteiden tarinoista muodostettiin tyyppitarina ”pettymyksen tai haaveen kautta tavoitteen saavuttamiseen”. Ajautumistarinoista muodostettiin tyyppitarina ”ajelehtimisesta suunnan löytämiseen”. Elämänmuutostarinoista muodostettiin tyyppitarina ”tyytymättömyydestä kohti muutosta” ja harrastustarinoista muodostettiin tyyppitarina ”harrastajasta luovaksi osaajaksi”. Aikajänteen lisäksi tarinoista löytyi erilaisia juonivivahteita, jotka syventävät opiskelulle annettavaa merkitystä.
Sivistyspedagogiikan mukainen sivistymisen prosessi ja ihmisenä kasvaminen ovat tärkeässä asemassa kansanopisto-opiskelun merkityksen muodostumisessa. Yhteistä kaikille juonityypeille on, etteivät kansanopisto-opiskelun merkitykset rajaudu vain tietyn alan osaamisen tai tietämyksen kehittymiseen. Juonityypeissä näkyy myös yksilön kasvun ja kehityksen näkökulma opiskelulle annettavaan merkitykseen. Eri ikä- ja elämänvaiheissa opiskelun merkityksessä painottuvat erilaiset näkökulmat. Yhteisöllisyyden merkitys nousi esille kaikissa neljässä juonityypissä ja kaikissa ikävaiheissa.
...
Muu nimeke
Tarinat kansanopisto-opiskelun merkitysten ilmentäjinäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kansanopisto-opiskelun motiivit ja kansanopistojen asema : tutkimus neljän suomalaisen kansanopiston entisten opiskelijoiden kokemuksista
Virmasalo, Marjo (2008)Tämä pro gradu –tutkielma on tehty osana Kansanopistot koulutusurana –hanketta. Hank-keessa toteutettiin neljän suomalaisen kansanopiston; Alkio-opiston, Etelä-Pohjanmaan opiston, Helsingin Evankelisen Opiston ja Työväen ... -
"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
Laine, Elli (2017)Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ... -
Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
Nikula, Mika (2023)Tässä työssä tutkittiin vaikuttaako tavanomaisesti luokkahuoneessa (oppimisympäristö) tehtävien harjoitusten siirtäminen luokkahuoneen ulkopuolelle tehtäväksi opiskelijoiden motivaatioon. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: 1. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.