The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
Kielenoppimisstrategiat ovat keinoja, joita oppijat käyttävät ohjaamaan ja tehostamaan omaa oppimistaan. Oppimisstrategioiden monipuolisen käytön on havaittu vaikuttavan kielenoppimisen onnistumiseen. Oppimisstrategioiden käytössä on kuitenkin tärkeää, että oppijat osaavat soveltaa oikeaa oppimisstrategiaa eri oppimistilanteissa. Tämän takia on tärkeää, että oppijoita ohjataan strategioiden käytössä, jotta he kehittyvät omien strategioidensa arvioijina ja osaavat soveltaa strategioitaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia oppimisstrategioita ammattikorkeakouluopiskelijat käyttävät, onko opiskelijoiden strategioiden käytön ja heidän menestyksensä pakollisella työelämän englannin kurssilla välillä yhteys sekä millaisia kokemuksia ja mielipiteitä opiskelijoilla on strategiakoulutuksesta. Oppimisstrategioiden suhdetta oppimistuloksiin työelämän Englannin opetuksen kontekstissa on tutkittu hyvin vähän. Tutkimus toteutettiin monimuototutkimuksena, jossa hyödynnettiin
sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineisto koostuu strategiakyselystä, johon vastasi 78 opiskelijaa, sekä neljän opiskelijan haastatteluista. Tutkimus toteutettiin yhdessä ammattikorkeakoulussa.
Ammattikorkeakoulun opiskelijat käyttivät suurinta osaa oppimisstrategioista kohtalaisen usein. Strategiat kielitaidon puutteiden kompensointiin olivat useimmiten käytettyjä strategioita opiskelijoiden keskuudessa, ja muististrategioita taas käytettiin harvimmin. Kurssilla paremmin ja huonommin menestyneiden oppilaiden strategioiden käytön välillä havaittiin myös eroja. Kun yksittäisten strategioiden käyttöä tarkasteltiin, havaittiin, että paremmin kurssilla suoriutuneet opiskelijat käyttivät eri oppimisstrategioita useammin ja käyttivät useampia strategioita hyvin usein kuin heikommin menestyneet. Sama toistui sekä loppuarvosanoja ja opiskelijoiden tyytyväisyyttä tutkittaessa. Kognitiiviset strategiat, jotka liittyivät kielen kanssa toimimiseen, kuten lukeminen, korostuivat. Tutkimuksessa ilmeni, että opiskelijat eivät juuri muista saaneensa näkyvää ohjausta oppimisstrategioiden käytössä. Opiskelijoiden asenne strategiakoulutusta kohtaan oli kuitenkin positiivinen. Opiskelijoiden mielestä olisi tärkeää, että heidän yksilölliset piirteensä ja tarpeensa otettaisiin ohjauksessa huomioon ja heille annettaisiin keinot arvioida strategioidensa sopivuutta. Jatkotutkimus voisi keskittyä opiskelijoiden välisiin eroihin sopivien strategioiden käytössä ja erilaisiin tapoihin toteuttaa strategiakoulutusta ammattikorkeakouluissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29684]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
Peltola, Marianne (2016)Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ... -
Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language
Hilliaho, Sanna-Kaisa (2015)Kielen ja musiikin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet ovat herättäneet mielenkiintoa viime vuosina niin neurotieteiden, psykologian, musiikkitieteiden, kuin kielitieteidenkin parissa. Koska kieli ja musiikki ovat molemmat ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...