dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Ahola-Olli, Timo | |
dc.date.accessioned | 2015-05-26T11:20:50Z | |
dc.date.available | 2015-05-26T11:20:50Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474324 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46066 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin
kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian
opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation kriteerejä sekä erilaisia tapoja
esittää demonstraatioita kemian opetuksessa.
Demonstraatioiden tekemiselle löydettiin erilaisia perusteluita. Näitä olivat muun
muassa taloudelliset perusteet, demonstraatioiden opettava vaikutus, opetuksen
monimuotoistaminen sekä demonstraatioiden opiskelijoita motivoiva vaikutus.
Kirjallisuudesta kävi ilmi, että demonstraatioiden opetuskäyttöön on runsaasti
perusteluita ja demonstraatioita pidetäänkin kemian opetuksen yhtenä perusmuotona.
Hyvän demonstraation kriteerit selvitettiin ja koottiin yhteen. Hyvä demonstraatio pitää
sisällään kognitiivisen konfliktin, sekä on rakenteeltaan monivaiheinen. Lisäksi
demonstraatio on selkeä ja sillä on selkeä tarkoitus oppitunnilla ja kurssilla.
Kirjallisuudesta löydettiin myös muutamia esimerkkejä konkreettisista
demonstraatioista, jotka täyttävät hyvän demonstraation kriteerit.
Erilaisia keinoja esittää demonstraatioita sekä niiden pedagogisia perusteita löydettiin
kirjallisuudesta runsaasti. Lisäksi koottiin erilaisia vinkkejä, kuinka suunnitella ja esittää
demonstraatio oppimista edistävällä tavalla. Tutkimuksessa tutustuttiin myös
videoitujen demonstraatioiden käyttöön kemian opetuksessa.
Kokeellisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin kirjallisen osuuden tietojen avulla
lukion ensimmäiselle kemian kurssille tutkimuksellisia demonstraatio-opetuskertoja.
Näiltä opetuskerroilta selvitettiin lomakkeiden avulla opiskelijoiden kemian osaamista
kurssin aikana, sekä kurssin lopussa kurssikokeessa. Lisäksi kurssin lopussa opiskelijat
osallistuivat kyselylomaketutkimukseen, jossa selvitettiin opiskelijoiden mielipiteitä
demonstraatioista sekä niiden vaikutuksesta oppimiseen ja opiskelumotivaatioon.
Kokeellisessa osassa selvisi, että demonstraatioilla on positiivinen vaikutus
opiskelijoiden opiskelumotivaatioon sekä opiskelijoiden mielestä demonstraatiot
opettavat heille kemiaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että demonstraatio-opetusta
saaneet opiskelijat saivat paremmat arvosanat kurssikokeesta ja erikseen suunnitellusta
kokeellisesta tehtävästä. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kemia | |
dc.subject.other | opetus | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | demonstraatio | |
dc.subject.other | demonstraatiot | |
dc.title | Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505262036 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.date.updated | 2015-05-26T11:20:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | demonstraatiot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |