Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorAhola-Olli, Timo
dc.date.accessioned2015-05-26T11:20:50Z
dc.date.available2015-05-26T11:20:50Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474324
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46066
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation kriteerejä sekä erilaisia tapoja esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Demonstraatioiden tekemiselle löydettiin erilaisia perusteluita. Näitä olivat muun muassa taloudelliset perusteet, demonstraatioiden opettava vaikutus, opetuksen monimuotoistaminen sekä demonstraatioiden opiskelijoita motivoiva vaikutus. Kirjallisuudesta kävi ilmi, että demonstraatioiden opetuskäyttöön on runsaasti perusteluita ja demonstraatioita pidetäänkin kemian opetuksen yhtenä perusmuotona. Hyvän demonstraation kriteerit selvitettiin ja koottiin yhteen. Hyvä demonstraatio pitää sisällään kognitiivisen konfliktin, sekä on rakenteeltaan monivaiheinen. Lisäksi demonstraatio on selkeä ja sillä on selkeä tarkoitus oppitunnilla ja kurssilla. Kirjallisuudesta löydettiin myös muutamia esimerkkejä konkreettisista demonstraatioista, jotka täyttävät hyvän demonstraation kriteerit. Erilaisia keinoja esittää demonstraatioita sekä niiden pedagogisia perusteita löydettiin kirjallisuudesta runsaasti. Lisäksi koottiin erilaisia vinkkejä, kuinka suunnitella ja esittää demonstraatio oppimista edistävällä tavalla. Tutkimuksessa tutustuttiin myös videoitujen demonstraatioiden käyttöön kemian opetuksessa. Kokeellisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin kirjallisen osuuden tietojen avulla lukion ensimmäiselle kemian kurssille tutkimuksellisia demonstraatio-opetuskertoja. Näiltä opetuskerroilta selvitettiin lomakkeiden avulla opiskelijoiden kemian osaamista kurssin aikana, sekä kurssin lopussa kurssikokeessa. Lisäksi kurssin lopussa opiskelijat osallistuivat kyselylomaketutkimukseen, jossa selvitettiin opiskelijoiden mielipiteitä demonstraatioista sekä niiden vaikutuksesta oppimiseen ja opiskelumotivaatioon. Kokeellisessa osassa selvisi, että demonstraatioilla on positiivinen vaikutus opiskelijoiden opiskelumotivaatioon sekä opiskelijoiden mielestä demonstraatiot opettavat heille kemiaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että demonstraatio-opetusta saaneet opiskelijat saivat paremmat arvosanat kurssikokeesta ja erikseen suunnitellusta kokeellisesta tehtävästä.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkemia
dc.subject.otheropetus
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otherdemonstraatio
dc.subject.otherdemonstraatiot
dc.titleTutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505262036
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.date.updated2015-05-26T11:20:51Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysodemonstraatiot
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright