Mobiilipalveluiden käyttö lomamatkailussa
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Mobiiliteknologia kehittyy huimaa vauhtia ja nykypäivänä mobiililaitteita käy-tetään yhä enemmän myös lomamatkailussa. Markkinoilla on tarjolla useita erilaisia sovelluksia matkailukäyttöön ja uusia syntyy jatkuvasti lisää mobiili-teknologian kehityksen myötä. Mobiilimatkailu edustaa melko uutta trendiä matkailualalla, ja viime vuosina mobiiliturismipalvelut ovat nousseet kuumaksi puheenaiheeksi niin tutkimuksen kuin käytännön tasolla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuden pohjalta mobiilipalveluiden käyttöä matkailussa ja niiden tuomaa lisäarvoa. Lisäksi kirjallisuuden ja empiirisen tutkimuksen pohjalta tarkastellaan tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa kuluttajien aikomuksiin käyttää mobiileja matkailupalveluita. Tutkimuksen tuloksena mobiilit matkailupalvelut jaoteltiin uudella kattavammalla tavalla omiin kategorioihinsa käyttötarkoituksien mukaan ja jaotteluun lisättiin esimerkkejä myös matkailualalla käytettävistä mobiilisovelluksista. Tutkimuksessa huomattiin, että matkailun mobiilipalvelut voidaan jaotella monella tavalla ja matkailussa käytettävät mobiilisovellukset voivat kuulua samanaikaisesti esimerkiksi tietopalveluihin sekä paikannus- ja navigointipalveluihin. Lisäksi tutkimuksen tuloksena luokiteltiin tekijät, jotka tekevät mobiilipalveluista lisäarvoa tuottavia. Empiirisen tutkimuksen tuloksena havaittiin, että monet tekijät vaikuttavat kuluttajien aikomuksiin käyttää matkailun mobiilisovelluksia ja että tekijöiden merkitys vaihtelee riippuen sovelluksesta. Keskeisimpänä vaikuttavana tekijänä nähtiin palvelun arvo. Muita merkittäviä tekijöitä olivat mobiili arvo, käytön helppous sekä matkailijan ominaisuudet.
...
Mobile technology is developing very fast and on this day people are using mobile devices more and more during their trips. There are lots of different kinds of applications in the markets for travelling and new ones being created all the time. Mobile tourism represents a new trend in travelling business and during the recent year’s mobile tourism services has become an important talk-ing point in research as well as in practical level. In this thesis work examined the literature basis of mobile services use in tourism and their added value. In addition to this is examined the factors that affects consumers intentions to use mobile travelling services. As a result, mobile travelling services divided in a new comprehensive manner in their own categories according their use and added some example applications used in travelling. In this thesis observed that mobile travelling services can be divided in many different manners and some of the applications may belong to many different categories at the same time. As a result listed different factors that make mobile services value added services. Empirical result showed that many factors are affecting to customers intentions to use mobile services and the importance of the factors depends on the application. The main factor affecting to service was value of the service. Other important factors were mobile value, ease of use, and user characteristics.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakkaiden sitouttaminen mobiilipalveluihin
Haapio, Janne (2015)Pystytäänkö asiakkaiden sitoutumiseen mobiilipalveluihin vaikuttamaan? Ny-kyään on erittäin tärkeää luoda hyviä asiakassuhteita. Moni kuluttaja on käy-tännössä ”kyllästetty” mainonnalla. Yksi tehokkaimpia tapoja oman ... -
Kuluttajan kokema arvo mobiilipalveluissa
Lassila, Tuomas (2013)Lassila, Tuomas Kuluttajan kokema arvo mobiilipalveluissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 25 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintyö Ohjaaja(t): Salo, Markus Uudenlaisen teknologian ja palveluiden tulo ... -
Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
Renko, Jenni (2013)Renko, Jenni Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkokaupoissa usein ... -
Mobiiliteknologioiden vaikutus digitaaliseen kahtiajakoon Suomessa
Aavikko, Kalle (2011)Aavikko, Kalle Mobiiliteknologioiden vaikutus digitaaliseen kahtiajakoon Suomessa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 25 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Seppänen, Ville Tämä tutkielma ... -
Mobiilipalveluiden hinnoittelu Suomessa
Nieminen, Tommi (2006)Tässä tutkielmassa tarkastellaan mobiilipalveluita, siihen liittyvän hinnoittelun näkökulmasta. Tutkielma pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen, jossa perehdytään mobiilipalveluihin ja niiden hinnoitteluun, aiheeseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.