Kuluttajan kokema arvo mobiilipalveluissa
Lassila, Tuomas
Kuluttajan kokema arvo mobiilipalveluissa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 25 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintyö
Ohjaaja(t): Salo, Markus
Uudenlaisen teknologian ja palveluiden tulo kuluttajamarkkinoille on johtanut tuotteiden ja palvelun tarjoajien tarpeeseen selvittää, mitkä tekijät kuluttajat kokevat arvokkaiksi oston ja käytön hetkellä. Kiinnostus kuluttajan kokeman arvon (consumer perceived value) konseptia kohtaan on ollut merkittävää niin tutkijoiden kuin ammatinharjoittajien yhteisöissä. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma esittää kuluttajan kokeman arvon määritelmän sekä paneu-tuu tarkemmin kahteen arvon teorian malliin ja niiden pohjalta tehtyihin tutki-muksiin mobiilipalveluissa.
Tutkimustuloksina todetaan, että kuluttajan kokemalla arvolla voidaan määrit-tää kuluttajan käyttäytymistä tuotteen tai palvelun oston ja käytön yhteydessä sekä arvon ominaisuuksia joita kuluttaja tuotteelta odottaa. Kuluttajan kokema arvo huomattiin olevan tärkeä osa markkinoinnin- ja kuluttajantutkimusta sekä toimivan mobiilipalveluiden kontekstissa. Keskeisimpinä arvon teorioina pidet-tiin Shethin, Newmanin ja Grossin (1991) esittämää kuluttamisen arvojen teo-riamallia sekä Holbrookin (1998) luomaa kuluttajan kokeman arvon typologiaa. Mobiilipalveluiden tutkimusten perusteella tärkeimpinä ominaisuuksina pidet-tiin hyötypohjaista, käytännöllistä, sosiaalista, nautinnollista ja emotionaalista arvoa. Kahdesta esitetystä dimensiomallista Shethin ym. (1991) mallia käytettiin kokonaisvaltaisemmin mobiilipalveluiden kontekstissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakkaiden sitouttaminen mobiilipalveluihin
Haapio, Janne (2015)Pystytäänkö asiakkaiden sitoutumiseen mobiilipalveluihin vaikuttamaan? Ny-kyään on erittäin tärkeää luoda hyviä asiakassuhteita. Moni kuluttaja on käy-tännössä ”kyllästetty” mainonnalla. Yksi tehokkaimpia tapoja oman ... -
Mobiilipalveluiden käyttö lomamatkailussa
Salonen, Maria (2015)Mobiiliteknologia kehittyy huimaa vauhtia ja nykypäivänä mobiililaitteita käy-tetään yhä enemmän myös lomamatkailussa. Markkinoilla on tarjolla useita erilaisia sovelluksia matkailukäyttöön ja uusia syntyy jatkuvasti lisää ... -
Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
Renko, Jenni (2013)Renko, Jenni Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkokaupoissa usein ... -
Mobiiliteknologioiden vaikutus digitaaliseen kahtiajakoon Suomessa
Aavikko, Kalle (2011)Aavikko, Kalle Mobiiliteknologioiden vaikutus digitaaliseen kahtiajakoon Suomessa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 25 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Seppänen, Ville Tämä tutkielma ... -
Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
Laitinen, Sanna (2011)Laitinen, Sanna Maria Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-päätösprosessiin? Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 36 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaajat: ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.