Mobiilipalveluiden hinnoittelu Suomessa
Authors
Date
2006Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan mobiilipalveluita, siihen liittyvän hinnoittelun
näkökulmasta. Tutkielma pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen, jossa perehdytään
mobiilipalveluihin ja niiden hinnoitteluun, aiheeseen kohdistunutta tutkimusta
hyödyntäen ja soveltaen.
Mobiilipalveluita voidaan käyttää mobiilipäätelaitteiden avulla monenlaisiin
tarkoituksiin, esimerkiksi musiikin kuuntelemiseen tai television katselemiseen.
Mobiilipalveluihin on kohdistettu paljon ennakko-odotuksia ja niiden on ennustettu
kasvavan nopeasti lähivuosina. Useasta tutkimuksesta käy ilmi, että
palveluiden kasvusta ja kehityksestä huolimatta niiden käytön ja lisääntymisen
suurimpana esteenä pidetään niistä aiheutuvia kustannuksia ja palveluiden
kalleutta. Mobiilipalvelujen taustalla olevat erityispiirteet aiheuttavat sen, että
kuluttajat kokevat hinnoittelun ongelmallisena ja alan yrityksillä on paljon
haasteita. Mobiilipalveluista odotetaan silti kehittyvän seuraava suuri tulonlähde
tekstiviestien rinnalle. Jatkuvasti kehittyvä teknologia, palveluiden erityispiirteet
ja päätelaitteiden tuomat rajoitteet vaikeuttavat palveluiden hinnoittelua
ja kasvua. Yhä edelleen kasvavat markkinat, aiheeseen kohdistuva mielenkiinto
ja uusien tutkimuksien julkaiseminen antavat kuitenkin viitteitä siitä, että
ongelmiin on löytymässä ratkaisuja ja mobiilipalvelut tulevat lyömään itsensä
läpi tulevaisuudessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5336]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matkailun mobiilipalveluiden käyttöaikomukseen vaikuttavat tekijät : case Rautalammin ja Konneveden matkailualue
Salonen, Maria (2016)Matkailun mobiilipalveluita on kehitetty moniin eri käyttötarkoituksiin ja nii-den pyrkimyksenä onkin tehdä matkailusta helpompaa ja mukavampaa mat-kailijalle. Käyttäjillä on kuitenkin paljon erilaisia vaatimuksia ja ... -
Perception-based pricing strategies for mobile services in customer marketing context
Munnukka, Juha (University of Jyväskylä, 2004)Traditional pricing research has focused on analysing price setting procedures and cost or competition based pricing strategies. Customer- or perception-oriented pricing strategies have been left on little attention among ... -
Listautumisantien alihinnoittelu ja lyhyen sekä pitkän aikavälin suoriutuminen Suomessa vuosina 2006-2020
Suhonen, Olli (2021)Tutkielman tarkoituksena oli saada vastaus kysymyksiin, ovatko suomalaiset listautumisannit alihinnoiteltuja, miten listautumisannit ovat suoriutuneet lyhyellä aikavälillä ja miten listautumisannit ovat suoriutuneet pitkällä ... -
Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Koivisto, Kerttuli (2014)Mobiilipalveluiden rooli perinteisten asiointimuotojen rinnalla on kasvussa, mikä on havaittavissa myös pankkisektorilla. Kaikkialla läsnä oleva reaaliaikainen mobiilipankki ei hyödyistään huolimatta ole kuitenkaan saavuttanut ... -
Mobiilipalveluiden käyttö lomamatkailussa
Salonen, Maria (2015)Mobiiliteknologia kehittyy huimaa vauhtia ja nykypäivänä mobiililaitteita käy-tetään yhä enemmän myös lomamatkailussa. Markkinoilla on tarjolla useita erilaisia sovelluksia matkailukäyttöön ja uusia syntyy jatkuvasti lisää ...