Mobiiliteknologioiden vaikutus digitaaliseen kahtiajakoon Suomessa
Authors
Date
2011Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Aavikko, Kalle
Mobiiliteknologioiden vaikutus digitaaliseen kahtiajakoon Suomessa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 25 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Seppänen, Ville
Tämä tutkielma käsittelee mobiiliteknologioiden vaikutusta digitaaliseen
kahtiajakoon Suomessa. Digitaalisella kahtiajaolla (eng. Digital Divide)
tarkoitetaan ihmiskunnan jakautumista kahteen osaan; niihin, joiden on
mahdollista olla yhteydessä Internetiin ja sen mukanaan tuomiin palveluihin, ja
niihin, joilla ei tätä mahdollisuutta ole. Internetin vaikutus ihmisten
jokapäiväiseen elämään on kasvanut merkittävästi ja samalla kasvaa myös
niiden ihmisten joukko, jotka eivät pääse hyötymään tästä taloudellisen kasvun
kannalta elintärkeästä resurssista.
Tutkimusongelmana tässä tutkielmassa on, miten erilaiset
mobiiliteknologiat vaikuttavat ja miten niillä voidaan vaikuttaa digitaaliseen
kahtiajakoon Suomessa. Millaisilla käytännön toimenpiteillä valtiovalta,
teleoperaattorit, ja laitevalmistajat voivat vaikuttaa kahtiajaon kaventamiseen ja
poistamiseen Suomessa? Tutkielmassa esitellään käsitteinä erilaiset
mobiiliteknologiat, joita Suomessa on tällä hetkellä käytössä ja joiden
hyödyntäminen tulevaisuudessa on tärkeää. Tutkielmassa käydään myös läpi
erilaisten mobiilipalveluiden mahdollisuuksia digitaalisen kahtiajaon
kaventamiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena yhdistelemällä
aiheesta aikaisemmin kirjoitettuja tieteellisiä julkaisuja.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta mobiiliteknologioiden
mahdollistavan tieto- ja viestintäteknologian käytön yhä useammalle
kuluttajalle Suomessa. Se mahdollistaa myös digitaalisen kahtiajaon
kaventumisen laajempien mobiiliverkkojen peittoalueiden ja uusien
päätelaitteiden käyttöönoton myötä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4189]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
Lehikoinen, Simone (2021)Facebookista on kasvanut yksi merkittävin digimarkkinoinnin kanava viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja Suomessakin käyttäjämäärät lähenevät jo neljää miljoonaa. Verkkokauppojen määrät jatkavat kasvuaan, kun digitalisoituminen ... -
Tietoliikenteen sovellusten käytön diversiteetti ja ennakkoluulot Vietnamissa sekä Suomessa
Moisio, Pekka (2004) -
Digitalisaation vaikutus yritysten markkinointiin
Salonkari, Lasse (2020)Digitalisaatio on laaja yhteiskunnallinen muutosvoima sekä työkalu nykypäivänä. Digitalisaatio määritellään tarkoittavan tiedon ja sisällön muuttamista digitaaliseen muotoon. Digitalisaatio liitetään digitaalisen tekniikan ... -
Maailmansotien vaikutus vallankumouksiin Venäjällä, Suomessa, Espanjassa ja Kiinassa
Eloranta, Jari; Osinsky, Pavel (Suomen Historiallinen Seura, 2014)Vallankumouksia ja sisällissotia on tutkittu ahkerasti eri tieteenalojen piirissä, mutta tutkimus on harvemmin ollut aidosti poikkitieteellistä. Vertailevan sosiologian ja historian tutkimuksen kautta saadaan uudenlainen ...