University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks

Thumbnail
View/Open
4.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pänkäläinen, Reetta
Date
2012
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Suomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista tämä kieli on englanti. Tällöin oppilas alkaa rakentaa kuvaa sekä englannin kielestä että itsestään englannin kielen opiskelijana. Onnistumisen kokemukset ovat tässä vaiheessa tärkeitä, ja yksi tapa niiden mahdollistamiseen on oppilaan oppimistyyliä vastaava opetus. Kolmannen luokan englannin oppitunneille osallistuu kuitenkin heterogeeninen ryhmä erilaisia oppijoita, minkä vuoksi on käytettävä vaihtelevia opetusmenetelmiä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin oppimistyyleihin: visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen, taktiilinen sekä ryhmässä ja yksin oppiminen. Näistä erityisesti kinesteettistä ja taktiilista tyyliä pidetään nuorten lasten oppimistyyleinä. Oppikirjojen tarjoama materiaali oli tässä tutkimuksessa olennaista, sillä viimeaikaisten tutkimusten perusteella selkeä enemmistö vieraan kielen opettajista Suomessa käyttää oppikirjoja opetuksessaan usein. Tämä tutkimus lähtee liikkeelle siitä, miten kattavasti oppikirjat tarjoavat materiaalia erilaisille oppijoille. Tärkeää oli myös selvittää opettajien asenteita oppimistyylien tukemista kohtaan. Suomessa vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty, mikä yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa antoi selkeän motivaation tutkimukselle. 63 kolmannen luokan englanninopettajaa vastasi kyselyyn, minkä lisäksi viisi oppikirjasarjaa analysoitiin tarkkojen kriteerien avulla. Kyselyn perusteella oppimistyylien tukemista pidettiin tärkeänä. Opettajilla oli lisäksi melko positiivinen kuva oppikirjojen tarjoamasta materiaalista edellä mainittujen kuuden oppimistyylin suhteen. Taktiilisia oppijoita tukevaa materiaalia oli opettajien mielestä kuitenkin selkeästi vähiten. Tekstikirja-analyysin perusteella kinesteettisiä, taktiilisia ja ryhmäoppijoita tukevaa materiaalia löytyi huomattavan paljon vähemmän kuin muuta materiaalia. Tämän tutkimuksen perusteella ainakin taktiilisia ja mahdollisesti kinesteettisiä oppijoita pitäisi tukea selkeästi nykyistä enemmän. ...
Keywords
perceptual learning styles visual auditory kinaesthetic tactile group individual 3rd graders EFL teaching textbook analysis kielet oppimistyylit englannin kieli opettajat oppiminen oppikirjat koululaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202281314

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25581]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course 

    Marjakangas, Minna; Sauvola, Satu (2012)
    Varmasti jokainen opettaja tiedostaa sen, että luokassa on monenlaisia oppilaita ja yhtä suuri määrä erilaisia tapoja ottaa vastaan, käsitellä ja lopulta sisäistää tietoa. Oppimistyylit, siis yksilöiden tavat ottaa vastaan ...
  • The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching 

    Mäkinen, Leni (2021)
    1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, ...
  • Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks 

    Vornanen, Riina (2016)
    Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ...
  • Finnish upper secondary school EFL teachers' satisfaction with current textbooks 

    Hietala, Janne (2015)
    Oppikirjojen merkitys suomalaisessa vieraiden kielten opetuksessa on kiistaton. Oppikirjojen sisältöä ja käyttöä onkin tutkittu lukuisien aihepiirien, kuten esimerkiksi erilaisten sisältöanalyysien kautta (ks. esim. Hietala ...
  • Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks 

    Myyry, Antti (2016)
    Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre