dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Pekkanen, Liisa | |
dc.date.accessioned | 2015-05-18T18:12:57Z | |
dc.date.available | 2015-05-18T18:12:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473960 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45937 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat
ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä-
kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden kohtaaminen suhteessa vanhempiin ja millaiset
valmiudet sekä tunnekokemukset opiskelijoilla oli siihen liittyen. Lisäksi opiskelijat
saivat tuoda esiin toiveitaan ja ideoitaan opintojen kehittämiseksi kodin ja koulun välisen
yhteistyön käsittelyssä.
Tutkimukseen osallistui 37 Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevaa,
jotka suorittivat syksyllä 2012 viimeistä, neljättä päättöharjoitteluaan. Osallistujien ikä
vaihteli 20 ja 25 vuoden välillä ja osallistujista miehiä oli 10 %. Työkokemusta vastaajilla
oli tyypillisesti vain muutamista sijaisuuksista. Aineiston keruun menetelmänä oli opiskelijoiden
päättöharjoittelunsa aikana kirjoittama esseemuotoinen lyhyt kirjoitelma, jota viritti
haastavaa yhteistyötilannetta kuvaava orientoiva teksti. Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista
tutkimusotetta, jossa pääasiallisena analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Luokanopettajaopiskelijoista 14 kokivat saaneensa valmiuksia toteuttaa kodin ja
koulun välistä yhteistyötä valmistuttuaan. Loput vastaajista olisivat tarvinneet enemmän
valmiuksia opintojensa aikana yhteistyön toteuttamista varten. Vastaajaa 10 tunsi selviävänsä
haastavien perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä, sen sijaan 27 vastaajan mielestä
opinnoissa haastavaa yhteistyötä olisi pitänyt käsillä laajemmin. Opettajaopiskelijat
luottivat valmistuttuaan saavansa tukea kollegoiltaan haastavan kodin ja koulun välisen
yhteistyön toteutuksessa, koska opinnot eivät olleet tarjonneet kaikkea sitä tukea, mitä olisivat
tarvinneet. Luokanopettajaopiskelijat ehdottivat opintojen kehittämiseksi autenttisten
tilanteiden läpikäyntiä sekä pienryhmäopetusta haastavista yhteistyötilanteista selviämiseksi.
Lisäksi toivottiin yhteistyön ja sen haasteiden tarkastelua yhdessä kokeneiden opettajien,
rehtoreiden ja vanhempien kanssa niin harjoittelujen aikana kuin muissa pääaineopinnoissa.
Tutkimukseni tulokset osoittivat kodin ja koulun välisen yhteistyön käsittelemisen tärkeyden
opintojen aikana. Saamieni tutkimustulosten myötä on huomattavissa valmistuvilla
luokanopettajilla puutteita pystyvyydessä ja valmiuksissa yhteistyöhön vanhempien kanssa.
Tulokset tuovat esiin pääaineopintojen kehittämisen tarpeen, jotta opiskelijoilla olisi valmistumisen
jälkeen mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteuttaa kodin ja koulun välistä
yhteistyötä. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (55 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505181892 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-18T18:12:57Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |