"Minun mielestäni hän on täällä oppimassa suomen kieltä" : maahanmuuttajalapsen oman äidinkielen kuuluminen päiväkodissa
Date
2015Discipline
VarhaiskasvatusAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä maahanmuuttajalapsen oman äidinkielen merkityksestä päiväkotiympäristössä. Ilmiötä lähestyttiin neljän teeman kautta. Ensin aihetta pohjustettiin ottamalla selvää, miten monikulttuurisuus ymmärretään päiväkodissa. Toiseksi haluttiin tarkastella maahanmuuttajalapsen oikeuksien ja niihin liittyvien linjausten toteutumista omaan äidinkieleen. Kolmannessa teemassa kartoitettiin oman äidinkielen merkitystä maahanmuuttajalapselle. Näiden lisäksi haluttiin selvittää, miten maahanmuuttajalapsen omaa äidinkieltä tuetaan, kannustetaan ja rajoitetaan.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa lastentarhanopettajaa viidestä eri päiväkodista Espoosta (4) ja Salosta (4). Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin. Tutkimus noudattaa fenomenografista tutkimusotetta. Aineiston analyysissä käytettiin abduktiivista menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että maahanmuuttajalapsen oman äidinkielen tukeminen päiväkodissa koetaan haastavaksi. Oman äidinkielen tukeminen tunnistettiin kuitenkin päiväkodin tehtäväksi, mutta sen vahvistaminen jäi usein kodin vastuulle. Suomen kielen vahvistaminen katsottiin ensisijaisesti päiväkodin tehtäväksi. Oman äidinkielen tukemista rajoittavia tekijöitä päiväkodissa olivat pääasiassa yhteisten käytäntöjen puuttuminen arvot ja asenteet, sekä resurssien vähäisyys.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuuriset valmiudet sekä heidän kokemus interkulttuurisen kompetenssin kehityksestä opintojen aikana
Granqvist, Jasmin; Salmenkivi, Siiri (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella millaisina luokanopettajaopiskelijat kokevat omat interkulttuuriset valmiutensa, sekä tuoda esille heidän kokemuksiaan siitä, miten luokanopettajakoulutus on tukenut heidän ... -
Ulkomailla opettaminen haasteena ja rikkautena : opettajien kokemuksia
Koikkalainen, Maija; Leinonen, Heidi (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ulkomailla työskennelleet suomalaiset opettajat ovat kokeneet ulkomailla opettamisen ja millaisia valmiuksia ulkomailla opettaminen heidän mielestään edellyttää. Tutkimuksen ... -
”Toinen rakkaista äidinkielistäni” : coda-aikuisten kielelliset asenteet suomen kieltä ja suomalaista viittomakieltä kohtaan
Aaltonen, Viola (2021)Kuurojen vanhempien kuulevat lapset, codat (engl. Children of Deaf Adults), ovat omaksuneet lapsuudessaan viittomakieltä ja puhuttua kieltä simultaanisti. Codat ovat kasvaneet vähemmistökielen ja enemmistökielen ympäröimänä. ... -
Suomen kieltä vastaanottokeskuksessa : yhdessä oppimassa turvapaikanhakijoiden kanssa
Mustonen, Sanna; Nikulainen, KIrsi (Jyväskylän yliopisto, 2016)