Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEerola-Pennanen, Paula
dc.contributor.authorKirves, Tiina
dc.contributor.authorLinberg, Inka
dc.date.accessioned2015-05-12T14:36:38Z
dc.date.available2015-05-12T14:36:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45874
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää lastentarhanopettajien käsityksiä maahanmuuttajalapsen oman äidinkielen merkityksestä päiväkotiympäristössä. Ilmiötä lähestyttiin neljän teeman kautta. Ensin aihetta pohjustettiin ottamalla selvää, miten monikulttuurisuus ymmärretään päiväkodissa. Toiseksi haluttiin tarkastella maahanmuuttajalapsen oikeuksien ja niihin liittyvien linjausten toteutumista omaan äidinkieleen. Kolmannessa teemassa kartoitettiin oman äidinkielen merkitystä maahanmuuttajalapselle. Näiden lisäksi haluttiin selvittää, miten maahanmuuttajalapsen omaa äidinkieltä tuetaan, kannustetaan ja rajoitetaan. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa lastentarhanopettajaa viidestä eri päiväkodista Espoosta (4) ja Salosta (4). Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin. Tutkimus noudattaa fenomenografista tutkimusotetta. Aineiston analyysissä käytettiin abduktiivista menetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että maahanmuuttajalapsen oman äidinkielen tukeminen päiväkodissa koetaan haastavaksi. Oman äidinkielen tukeminen tunnistettiin kuitenkin päiväkodin tehtäväksi, mutta sen vahvistaminen jäi usein kodin vastuulle. Suomen kielen vahvistaminen katsottiin ensisijaisesti päiväkodin tehtäväksi. Oman äidinkielen tukemista rajoittavia tekijöitä päiväkodissa olivat pääasiassa yhteisten käytäntöjen puuttuminen arvot ja asenteet, sekä resurssien vähäisyys.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermonikulttuurisuus
dc.subject.othermaahanmuuttajalapsi
dc.subject.otheräidinkieli
dc.subject.otherkaksikielisyys
dc.subject.otherinterkulttuurinen kompetenssi
dc.title"Minun mielestäni hän on täällä oppimassa suomen kieltä" : maahanmuuttajalapsen oman äidinkielen kuuluminen päiväkodissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505121829
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2015-05-12T14:36:39Z
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot