University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuuriset valmiudet sekä heidän kokemus interkulttuurisen kompetenssin kehityksestä opintojen aikana

Thumbnail
View/Open
4.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Granqvist, Jasmin |
Salmenkivi, Siiri
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella millaisina luokanopettajaopiskelijat kokevat omat interkulttuuriset valmiutensa, sekä tuoda esille heidän kokemuksiaan siitä, miten luokanopettajakoulutus on tukenut heidän interkulttuurisen kompetenssin kehitystä. Interkulttuurisella kompetenssilla tarkoitetaan monikulttuurisia valmiuksia ja -taitoja, joiden avulla yksilö kykenee ymmärtämään kulttuurisia eroja sekä monikulttuuristen kokemusten merkityksiä. Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Jyväskylän yliopistossa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla Jyväskylän yliopiston viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoita (n=6). Tutkimuksen lähestymistapa on sekä aineisto– että teorialähtöinen. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Jokikokon (2002) interkulttuurisen kompetenssin ulottuvuudet. Aineiston analyysi tapahtui temaattisen analyysin avulla. Analysointivaiheessa pääteemoiksi ensimmäisessä ja toisessa tutkimuskysymyksessä nousivat esille asenteet, kulttuurinen tietoisuus, taidot ja toiminta. Kolmannen tutkimuskysymyksen kohdalla pääteemaksi nousi koulutuksen vähäinen tuki. Tutkimuksen päätulos on, että luokanopettajaopiskelijoiden monikulttuuriseen kohtaamiseen liittyvät asenteet sekä kulttuurisen tietoisuuden valmiudet ovat kehittyneet. Puolestaan taitoihin ja toimintaan liittyvät valmiudet koettiin puutteellisiksi vähäisen kokemuksen vuoksi. Toisena päätuloksena tutkimuksessa on, että luokanopettajakoulutus ei ole tukenut tarpeeksi viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuurisen kompetenssin kehitystä. Tutkimuksen yhteydessä pohditaan, voisiko tutkimuksen osallistuneiden luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuurisen kompetenssin vähäiseen tukeen vaikuttaa Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöinen opetus, vähäinen yhteistyö monikulttuuristen yhteisöjen kanssa tai opetusharjoitteluista saatu vähäinen kokemus monikulttuurisuudesta. ...
Keywords
interkulttuurinen kompetenssi luokanopettajakoulutus opettajankoulutus monikulttuurisuus luokanopettajat maahanmuuttajat kulttuurienvälisyys vuorovaikutus kompetenssi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004302992

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana 

    Kurvi, Terhi; Mattila, Sara (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa 

    Järvinen, Juuli (2022)
    Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ...
  • Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna 

    Puolamäki, Deniz (2021)
    Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen ...
  • Valmistumassa olevien luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet tunnistaa ja tukea lahjakkuutta perusopetuksessa 

    Nikkola, Virpi (2013)
  • Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana 

    Toivanen, Jenni (2013)
    TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre