Luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuuriset valmiudet sekä heidän kokemus interkulttuurisen kompetenssin kehityksestä opintojen aikana
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella millaisina luokanopettajaopiskelijat kokevat omat interkulttuuriset valmiutensa, sekä tuoda esille heidän kokemuksiaan siitä, miten luokanopettajakoulutus on tukenut heidän interkulttuurisen kompetenssin kehitystä.
Interkulttuurisella kompetenssilla tarkoitetaan monikulttuurisia valmiuksia ja -taitoja, joiden avulla yksilö kykenee ymmärtämään kulttuurisia eroja sekä monikulttuuristen kokemusten merkityksiä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Jyväskylän yliopistossa.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla Jyväskylän yliopiston viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoita (n=6). Tutkimuksen lähestymistapa on
sekä aineisto– että teorialähtöinen. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Jokikokon (2002) interkulttuurisen kompetenssin ulottuvuudet. Aineiston analyysi tapahtui temaattisen analyysin avulla. Analysointivaiheessa pääteemoiksi ensimmäisessä ja toisessa tutkimuskysymyksessä nousivat esille asenteet, kulttuurinen tietoisuus, taidot ja toiminta. Kolmannen tutkimuskysymyksen kohdalla pääteemaksi nousi koulutuksen vähäinen tuki.
Tutkimuksen päätulos on, että luokanopettajaopiskelijoiden monikulttuuriseen kohtaamiseen liittyvät asenteet sekä kulttuurisen tietoisuuden valmiudet ovat kehittyneet. Puolestaan taitoihin ja toimintaan liittyvät valmiudet koettiin puutteellisiksi vähäisen kokemuksen vuoksi. Toisena päätuloksena tutkimuksessa on, että luokanopettajakoulutus ei ole tukenut tarpeeksi viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuurisen kompetenssin kehitystä.
Tutkimuksen yhteydessä pohditaan, voisiko tutkimuksen osallistuneiden
luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuurisen kompetenssin vähäiseen tukeen vaikuttaa Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöinen opetus, vähäinen yhteistyö monikulttuuristen yhteisöjen kanssa tai opetusharjoitteluista saatu vähäinen kokemus monikulttuurisuudesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
Kurvi, Terhi; Mattila, Sara (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa
Järvinen, Juuli (2022)Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna
Puolamäki, Deniz (2021)Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen ... -
Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
Toivanen, Jenni (2013)TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.