Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä
Hiltunen, J., & Hähkiöniemi, M. (2015). Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014 (pp. 138-154). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 9. http://hdl.handle.net/10138/154156
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksiaDate
2015Algebra on suomalaisten oppilaiden heikko alue. Toisaalta tutkimukset viittaavat
siihen, että oppilaat voivat muodostaa algebrallisia ideoita tavanomaista aikaisemmin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia algebrallisia
ideoita oppilaat muodostavat tutkiessaan funktioita 7. luokalla. Tutkimuksessa
toteutettiin kahden oppitunnin opetusjakso lineaarisista ja epälineaarisista funktioista.
Tunnit videoitiin, oppilaiden puhe nauhoitettiin ja oppilaiden kirjalliset
tuotokset kerättiin. Tulosten mukaan oppilaat näyttivät olevan valmiita funktioiden
käsittelyyn ja he muodostivat useita matemaattisia ideoita funktioista.
Oppilaiden välillä oli kuitenkin eroja. Joillekin lineaariset funktiot olivat sopivan
haastavia, toiset taas pystyivät tutkimaan jopa epälineaarisia funktioita. Oppilaat
näyttävät tarvitsen aikaa ja mahdollisuuksia funktio-käsitteen keskeisten
ideoiden pohtimiseen ilman formaaliuden vaatimusta. Oppilaat myös hyötyvät
omien merkintöjen käyttämiseen rohkaisemisesta.
...
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ryParent publication ISBN
978-952-5993-16-5Is part of publication
Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014ISSN Search the Publication Forum
1799-960XKeywords
Original source
http://hdl.handle.net/10138/154156Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24690170
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tapaustutkimus funktion käsitteen oppimisesta tutkivan matematiikan keinoin
Hiltunen, Jenna (2013) -
Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
Hirvonen, Sami (2012)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden matemaattista ajattelua ja erityisesti matematiikan ymmärtämistä mayojen lukujärjestelmä -opetuskokeilussa. Opetuskokeilu koostui yhdestä tutkijan suunnittelemasta matematiikan ... -
Matematiikan kirjoittaminen verkko-oppimisympäristöissä : erilaisia menetelmiä
Zhidkikh, Denis (2018)Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä hyvistä matematiikan tehtävänannoista eriyttämisen näkökulmasta
Helanto, Hanna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja tulkita alakoulun opettajien näkemyksiä siitä, millaiset matematiikan tehtävänannot ovat hyviä. Erityistä huomiota kiinnitettiin hyvien tehtävänantojen tarkoituksenmukaisuuteen sekä ... -
Matematiikan opetus Suomessa ja Japanissa
Tourunen, Maria (2011)Työssä tarkastellaan tapaustutkimuksen valossa Suomen ja Japanin matematiikan opetuksen eroja sekä vertaillaan molempien maiden matematiikan opetuksen parhaita puolia. Suomen osalta tutkimusaineisto muodostui yläasteen ...