Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHiltunen, Jenna
dc.contributor.authorHähkiöniemi, Markus
dc.contributor.editorKauppinen, Merja
dc.contributor.editorRautiainen, Matti
dc.contributor.editorTarnanen, Mirja
dc.date.accessioned2015-05-11T09:29:01Z
dc.date.available2015-05-11T09:29:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHiltunen, J., & Hähkiöniemi, M. (2015). Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), <i>Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014</i> (pp. 138-154). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 9. <a href="http://hdl.handle.net/10138/154156" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/154156</a>
dc.identifier.otherCONVID_24690170
dc.identifier.otherTUTKAID_66052
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45840
dc.description.abstractAlgebra on suomalaisten oppilaiden heikko alue. Toisaalta tutkimukset viittaavat siihen, että oppilaat voivat muodostaa algebrallisia ideoita tavanomaista aikaisemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia algebrallisia ideoita oppilaat muodostavat tutkiessaan funktioita 7. luokalla. Tutkimuksessa toteutettiin kahden oppitunnin opetusjakso lineaarisista ja epälineaarisista funktioista. Tunnit videoitiin, oppilaiden puhe nauhoitettiin ja oppilaiden kirjalliset tuotokset kerättiin. Tulosten mukaan oppilaat näyttivät olevan valmiita funktioiden käsittelyyn ja he muodostivat useita matemaattisia ideoita funktioista. Oppilaiden välillä oli kuitenkin eroja. Joillekin lineaariset funktiot olivat sopivan haastavia, toiset taas pystyivät tutkimaan jopa epälineaarisia funktioita. Oppilaat näyttävät tarvitsen aikaa ja mahdollisuuksia funktio-käsitteen keskeisten ideoiden pohtimiseen ilman formaaliuden vaatimusta. Oppilaat myös hyötyvät omien merkintöjen käyttämiseen rohkaisemisesta.
dc.format.extent223
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
dc.relation.ispartofElävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/154156
dc.subject.otheralgebrallinen ajattelu
dc.titleTapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505111795
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.oppiaineMatematiikka ja luonnontieteetfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineMatematiikka ja luonnontieteeten
jyx.tutka.ksnameElävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13. 14.2.2014
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.date.updated2015-05-11T09:15:05Z
dc.relation.isbn978-952-5993-16-5
dc.type.coarbook part
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange138-154
dc.relation.issn1799-960X
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoalgebra
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomatemaattinen ajattelu
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12498
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3160
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23001
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18173


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Aineistoon ei liity tiedostoja.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot