Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemaa henkistä
työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitkä tekijät
kuormittavat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista ja mitkä tekijät taas
tukevat sitä. Lastentarhanopettajat kohtaavat yhä useammin arvostamattomuutta työtänsä
kohtaan sekä yhteiskunnan muutosten tuomia haasteita työssään. Tämän vuoksi on
ajankohtaista selvittää, kuinka lastentarhanopettajien työn kuormitustekijät voisi kääntää
työn voimavaroiksi.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tutkimusta varten haastateltiin kuutta eriikäistä
lastentarhanopettajaa Keski-Suomesta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Kaikki haastattelut
analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki lastentarhanopettajat kokivat kiireen ja stressin,
huonon johtajuuden sekä ristiriitojen työyhteisössä kuormittavan henkistä työssä
jaksamista. Lähes kaikki lastentarhanopettajat kokivat myös lasten ja perheiden asiat sekä
arvostamattomuuden kokemukset omaa ammattialaansa kohtaan kuormittavina. Lisäksi
osa lastentarhanopettajista koki, että riittämättömyyden ja epävarmuuden tunteet
heikentävät henkistä työssä jaksamista. Erityisesti työssä pidempään olleet
lastentarhanopettajat kertoivat muutosten tuovan epävarmuutta työhön.
Lastentarhanopettajien työn voimavaratekijöiden ja työn kuormitustekijöiden välillä oli
tulosten mukaan havaittavissa yhteneväisyyksiä. Kaikki lastentarhanopettajat kokivat, että
työtä tukevat ihmissuhteet, hyvä johtajuus, toimiva työyhteisö- ja työympäristö, vapaaaika
ja työn ulkopuolinen elämä, lapset sekä koulutus tukivat heidän henkistä työssä
jaksamista. Osa lastentarhanopettajista tunsi lisäksi, kuinka pienet päivittäiset hetket
lisäävät henkistä työssä jaksamista. Tulosten mukaan samankaltaiset asiat kuormittivat
lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista tai tukivat sitä, riippuen siitä, millaisessa
päiväkodissa lastentarhanopettaja työskenteli ja millainen oli hänen henkilökohtainen
elämäntilanteensa sillä hetkellä. Työn henkisiä kuormitustekijöitä on merkityksellistä
selvittää, jotta olisi mahdollista kartoittaa syitä, jotka aiheuttavat niitä. Työyhteisössä on
merkityksellistä myös tutkia työn henkisiä voimavaratekijöitä, jotta niitä voitaisiin
vahvistaa työyhteisön sisällä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
Juottonen, Roosa (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat ... -
Yliopistotyön kirot ja tähtihetket : kuinka kehittää hyvinvointia akateemisessa työssä?
Pirttilä, Ilkka; Eriksson-Piela, Susan (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
Paukku, Ilari; Lindfors, Onni (2021)Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen ... -
’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
Kaitajärvi, Petra; Gunn, Henrica (2022)Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä ... -
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työnohjaus työssä jaksamista edistävänä tekijänä
Korpela, Milla (2021)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka merkityksellistä työnohjaus on lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työssä jaksamiselle. Tarkoituksena on tarkastella lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia työssä ...