’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista
sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia
erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset
ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvitimme,
miten erityisluokanopettajat kokevat ryhmän ohjaamisen kokemusten
vaikuttaneen heidän työssä jaksamiseensa.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti ja fenomenologista
lähestymistapaa hyödyntäen. Keräsimme tutkimusaineiston avoimella
haastattelulla kevättalvella 2022. Tutkimukseemme osallistui kymmenen
erityisluokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa erityisluokissa ympäri
Suomen. Analysoimme aineiston fenomenologisella aineiston analyysillä.
Erityisluokanopettajien kokemukset ryhmän ohjaamisesta olivat pääosin
myönteisiä. Keskeisimmät ryhmänohjauksen keinot olivat struktuuri, rutiinit
sekä oppilaantuntemus. Erityisluokanopettajat kokivat ryhmänohjauksen
pääasiassa edistävän työssä jaksamista. Jaksamista haastoivat vaikeat ajanjaksot
sekä väkivalta- ja kiinnipitotilanteet. Ryhmänohjauksesta syntyvää kuormitusta
hallittiin sosiaalisella tuella.
Käytetyt ryhmänohjauksen ja stressinhallinnan keinot näyttäytyivät
tutkimuksessamme pääsääntöisesti toimivina. Ne erityisluokanopettajat, jotka
hyödynsivät ennakoivia ja tutkimusnäyttöön perustuvia ryhmänohjauksen
strategioita, kokivat ryhmänohjauksen työssä jaksamista edistävänä. Opettajia
tulisikin tukea toimivien ryhmänohjauksen keinojen löytämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tätä mää oon halunnu tehdä aina : pitkän työuran tehneiden luokanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta
Kaarna, Jussi; Rahja, Satu (2012) -
Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
Uusitalo, Janina (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ... -
Erityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä
Puisto, Noora (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden ... -
Naisliikunnanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta
Heinisaari, Heidi; Nousiainen, Tiina (2002) -
Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.