University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta

Thumbnail
View/Open
647.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kaitajärvi, Petra |
Gunn, Henrica
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvitimme, miten erityisluokanopettajat kokevat ryhmän ohjaamisen kokemusten vaikuttaneen heidän työssä jaksamiseensa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti ja fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Keräsimme tutkimusaineiston avoimella haastattelulla kevättalvella 2022. Tutkimukseemme osallistui kymmenen erityisluokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa erityisluokissa ympäri Suomen. Analysoimme aineiston fenomenologisella aineiston analyysillä. Erityisluokanopettajien kokemukset ryhmän ohjaamisesta olivat pääosin myönteisiä. Keskeisimmät ryhmänohjauksen keinot olivat struktuuri, rutiinit sekä oppilaantuntemus. Erityisluokanopettajat kokivat ryhmänohjauksen pääasiassa edistävän työssä jaksamista. Jaksamista haastoivat vaikeat ajanjaksot sekä väkivalta- ja kiinnipitotilanteet. Ryhmänohjauksesta syntyvää kuormitusta hallittiin sosiaalisella tuella. Käytetyt ryhmänohjauksen ja stressinhallinnan keinot näyttäytyivät tutkimuksessamme pääsääntöisesti toimivina. Ne erityisluokanopettajat, jotka hyödynsivät ennakoivia ja tutkimusnäyttöön perustuvia ryhmänohjauksen strategioita, kokivat ryhmänohjauksen työssä jaksamista edistävänä. Opettajia tulisikin tukea toimivien ryhmänohjauksen keinojen löytämisessä. ...
Keywords
ryhmän ohjaaminen erityisluokanopettaja jaksaminen kokemukset erityisluokat opettajat erityisopettajat työhyvinvointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211035083

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24404]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tätä mää oon halunnu tehdä aina : pitkän työuran tehneiden luokanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta 

    Kaarna, Jussi; Rahja, Satu (2012)
  • Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta 

    Uusitalo, Janina (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ...
  • Naisliikunnanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta 

    Heinisaari, Heidi; Nousiainen, Tiina (2002)
  • Erityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä 

    Puisto, Noora (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden ...
  • Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä 

    Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre