dc.contributor.author | Gummerus, Pauliina | |
dc.contributor.author | Kajakulma, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2015-05-11T09:24:55Z | |
dc.date.available | 2015-05-11T09:24:55Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45839 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemaa henkistä
työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitkä tekijät
kuormittavat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista ja mitkä tekijät taas
tukevat sitä. Lastentarhanopettajat kohtaavat yhä useammin arvostamattomuutta työtänsä
kohtaan sekä yhteiskunnan muutosten tuomia haasteita työssään. Tämän vuoksi on
ajankohtaista selvittää, kuinka lastentarhanopettajien työn kuormitustekijät voisi kääntää
työn voimavaroiksi.
Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tutkimusta varten haastateltiin kuutta eriikäistä
lastentarhanopettajaa Keski-Suomesta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Kaikki haastattelut
analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki lastentarhanopettajat kokivat kiireen ja stressin,
huonon johtajuuden sekä ristiriitojen työyhteisössä kuormittavan henkistä työssä
jaksamista. Lähes kaikki lastentarhanopettajat kokivat myös lasten ja perheiden asiat sekä
arvostamattomuuden kokemukset omaa ammattialaansa kohtaan kuormittavina. Lisäksi
osa lastentarhanopettajista koki, että riittämättömyyden ja epävarmuuden tunteet
heikentävät henkistä työssä jaksamista. Erityisesti työssä pidempään olleet
lastentarhanopettajat kertoivat muutosten tuovan epävarmuutta työhön.
Lastentarhanopettajien työn voimavaratekijöiden ja työn kuormitustekijöiden välillä oli
tulosten mukaan havaittavissa yhteneväisyyksiä. Kaikki lastentarhanopettajat kokivat, että
työtä tukevat ihmissuhteet, hyvä johtajuus, toimiva työyhteisö- ja työympäristö, vapaaaika
ja työn ulkopuolinen elämä, lapset sekä koulutus tukivat heidän henkistä työssä
jaksamista. Osa lastentarhanopettajista tunsi lisäksi, kuinka pienet päivittäiset hetket
lisäävät henkistä työssä jaksamista. Tulosten mukaan samankaltaiset asiat kuormittivat
lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista tai tukivat sitä, riippuen siitä, millaisessa
päiväkodissa lastentarhanopettaja työskenteli ja millainen oli hänen henkilökohtainen
elämäntilanteensa sillä hetkellä. Työn henkisiä kuormitustekijöitä on merkityksellistä
selvittää, jotta olisi mahdollista kartoittaa syitä, jotka aiheuttavat niitä. Työyhteisössä on
merkityksellistä myös tutkia työn henkisiä voimavaratekijöitä, jotta niitä voitaisiin
vahvistaa työyhteisön sisällä. | |
dc.format.extent | 57 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505111797 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-05-11T09:24:56Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |