Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge

Abstract
Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin opettamalla viidesluokkalaisia ranskan lukijoita Punahilkka-sadun avulla, pyrki selvittämään satujen käyttöä ranska vieraana kielenä -opetuksessa. Tarkoitus oli saada selville, mitä satujen avulla voi opettaa vieraasta kielestä ja miten oppilaat suhtautuvat satujen käyttöön oppimateriaalina. Tähän tavoitteeseen päästiin tekemällä tutkimus mahdollisimman käytännönläheisesti eli opettamalla luokassa materiaalilla, jonka pohjalla oli satu. Tuntia tarkkailivat tarkkailulomakkeen avulla kaksi henkilöä, joista toinen oli opettaja ja toinen opettajaksi opiskeleva henkilö. Lisäksi oppilaille teetettiin oma kyselynsä heidän kokemuksistaan heti tunnin jälkeen mahdollisimman välittömän tuloksen saamiseksi. Tämä tutkimus on jaettu kolmeen osaan: yleisiin tietoihin saduista, niiden pedagogiseen käyttöön Suomessa ja Ranskassa, sekä itse tapaustutkimuksen käsittelyyn. Tutkimus osoitti, että saduille on yhä opetuksessa kysyntää ja oma paikkansa. Oppilaiden mukaan satujen käyttö tunnilla oli kivaa, innostavaa ja mukavaa vaihtelua. Sadut koettiin yleisesti ottaen erittäin positiivisena asiana. Eniten oppilaat kokivat oppineensa sanastoa sekä luetun- ja kuullunymmärtämistä. Satujen mahdollisuudet opetuksessa ovat lähes rajattomat. Lisätutkimus on silti tarpeen, että voisimme saada selville, millainen satujen inspiroiva materiaali olisi parasta vieraiden kielten opetuksessa ja millaisia eri tehtävätyyppejä oppilailla täten tulisi aiheeseen liittyen teetättää.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505051731Käytä tätä linkitykseen.
Language
French
License
In CopyrightOpen Access

Share