"Kaikki kohtaamiset jättävät jäljen" : erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita
opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät.
Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita haastavat tilanteet
heissä herättivät ja mitkä tekijät vaikuttivat heidän toimintaansa niissä.
Tutkittavia oli yhteensä yhdeksän erityisopettajaa Etelä- ja KeskiSuomesta.
Tutkimusaineisto koostui opettajien kirjoitelmista, joissa he kuvasivat
kohtaamiaan haastavia vuorovaikutustilanteita oppilaiden kanssa. Aineisto
analysoitiin merkitysrakenteiden tulkintaan pyrkivällä sisällönanalyysilla.
Opettajien kuvaamat haastavat tilanteet olivat moninaisia. Tilanteet koskivat
oppilaan ulkoista ja sisäistä aggressiivisuutta sekä opettajan omaa hämmennystä
tilanteenkulusta. Toimintatapoina tilanteissa opettajat käyttivät fyysisiä
ja kielellisiä keinoja. Myös opettajan tukiverkoston käyttö oli tärkeää. Opettajat
pyrkivät hyvään suhteeseen oppilaan kanssa sekä löytämään rakentavia
ratkaisuja tilanteiden selvittämiseen. Opettajien toiminnan taustalla haastavissa
vuorovaikutustilanteissa esiintyi heidän käyttöteoriansa ja ammattitaitonsa.
Nämä ilmenivät oppilaantuntemuksena ja kasvatuksellisena otteena, vuorovaikutussuhteen
korostamisena ja oppilaasta välittämisenä.
Tulosten pohjalta rakentui päätelmä, kuinka tärkeää opettajien on pyrkiä
löytämään oppilaan toiminnan taustalla olevia tekijöitä. Tavoitteena on ennaltaehkäistä
haastavia tilanteita rakentamalla yhdessä oppilaan kanssa hänelle
eheämpiä keinoja ilmaista itseään.
...
Muu nimeke
Erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
Marttinen, Merja (2018)Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 ... -
"Osalle sopii hyvin, osalle huonommin ja osalle ei ollenkaan" : erityisopettajien näkemyksiä tuen piirissä olevien oppilaiden etäopiskelusta koronavirusepidemian aikana
Arponen, Aurora (2021)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ... -
"Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Komulainen, Kristiina (2024)Tämän tutkielman aiheena on empatian opettaminen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Empatian merkitystä työelämässä ja sen opettamista työyhteisöissä on tutkittu aikaisemmin, mutta tarvitsemme lisää tietoa. ... -
Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
Lahtinen, Jani (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.