dc.contributor.author | Froidurot, Marie | |
dc.contributor.author | Klemola, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2015-04-27T17:40:11Z | |
dc.date.available | 2015-04-27T17:40:11Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473253 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45724 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita
opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät.
Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita haastavat tilanteet
heissä herättivät ja mitkä tekijät vaikuttivat heidän toimintaansa niissä.
Tutkittavia oli yhteensä yhdeksän erityisopettajaa Etelä- ja KeskiSuomesta.
Tutkimusaineisto koostui opettajien kirjoitelmista, joissa he kuvasivat
kohtaamiaan haastavia vuorovaikutustilanteita oppilaiden kanssa. Aineisto
analysoitiin merkitysrakenteiden tulkintaan pyrkivällä sisällönanalyysilla.
Opettajien kuvaamat haastavat tilanteet olivat moninaisia. Tilanteet koskivat
oppilaan ulkoista ja sisäistä aggressiivisuutta sekä opettajan omaa hämmennystä
tilanteenkulusta. Toimintatapoina tilanteissa opettajat käyttivät fyysisiä
ja kielellisiä keinoja. Myös opettajan tukiverkoston käyttö oli tärkeää. Opettajat
pyrkivät hyvään suhteeseen oppilaan kanssa sekä löytämään rakentavia
ratkaisuja tilanteiden selvittämiseen. Opettajien toiminnan taustalla haastavissa
vuorovaikutustilanteissa esiintyi heidän käyttöteoriansa ja ammattitaitonsa.
Nämä ilmenivät oppilaantuntemuksena ja kasvatuksellisena otteena, vuorovaikutussuhteen
korostamisena ja oppilaasta välittämisenä.
Tulosten pohjalta rakentui päätelmä, kuinka tärkeää opettajien on pyrkiä
löytämään oppilaan toiminnan taustalla olevia tekijöitä. Tavoitteena on ennaltaehkäistä
haastavia tilanteita rakentamalla yhdessä oppilaan kanssa hänelle
eheämpiä keinoja ilmaista itseään. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | "Kaikki kohtaamiset jättävät jäljen" : erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa | |
dc.title.alternative | Erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504271683 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-04-27T17:40:12Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | ongelmanratkaisu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |