Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorFroidurot, Marie
dc.contributor.authorKlemola, Hanna
dc.date.accessioned2015-04-27T17:40:11Z
dc.date.available2015-04-27T17:40:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473253
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45724
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät. Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita haastavat tilanteet heissä herättivät ja mitkä tekijät vaikuttivat heidän toimintaansa niissä. Tutkittavia oli yhteensä yhdeksän erityisopettajaa Etelä- ja KeskiSuomesta. Tutkimusaineisto koostui opettajien kirjoitelmista, joissa he kuvasivat kohtaamiaan haastavia vuorovaikutustilanteita oppilaiden kanssa. Aineisto analysoitiin merkitysrakenteiden tulkintaan pyrkivällä sisällönanalyysilla. Opettajien kuvaamat haastavat tilanteet olivat moninaisia. Tilanteet koskivat oppilaan ulkoista ja sisäistä aggressiivisuutta sekä opettajan omaa hämmennystä tilanteenkulusta. Toimintatapoina tilanteissa opettajat käyttivät fyysisiä ja kielellisiä keinoja. Myös opettajan tukiverkoston käyttö oli tärkeää. Opettajat pyrkivät hyvään suhteeseen oppilaan kanssa sekä löytämään rakentavia ratkaisuja tilanteiden selvittämiseen. Opettajien toiminnan taustalla haastavissa vuorovaikutustilanteissa esiintyi heidän käyttöteoriansa ja ammattitaitonsa. Nämä ilmenivät oppilaantuntemuksena ja kasvatuksellisena otteena, vuorovaikutussuhteen korostamisena ja oppilaasta välittämisenä. Tulosten pohjalta rakentui päätelmä, kuinka tärkeää opettajien on pyrkiä löytämään oppilaan toiminnan taustalla olevia tekijöitä. Tavoitteena on ennaltaehkäistä haastavia tilanteita rakentamalla yhdessä oppilaan kanssa hänelle eheämpiä keinoja ilmaista itseään.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.title"Kaikki kohtaamiset jättävät jäljen" : erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa
dc.title.alternativeErityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504271683
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-04-27T17:40:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot