Internationalization of Finnish higher education — is language an issue?
Saarinen, T. (2012). Internationalization of Finnish higher education — is language an issue?. International Journal of the Sociology of Language, 2012(216), 157-173. https://doi.org/10.1515/ijsl-2012-0044
Julkaistu sarjassa
International Journal of the Sociology of LanguageTekijät
Päivämäärä
2012Tekijänoikeudet
© De Gruyter. This is a pre-print version of the article whose final and definitive form has been published by De Gruyter.
Finland is among the countries with the highest amount of English-taught programmes in
higher education in Europe (Wächter and Maiworm 2008). This article analyses, how the
higher education language situation of a small country with a marginal majority language
(Finnish) and an official bilingual status (Finnish and Swedish) has historically developed
from the setting of “drawing the line” between Finland and Sweden or Finland and Russia
(Harle and Moisio 2000) in the 19th century and the early 20th century (nationalism),
towards drawing the line between Finnish/Swedish and English in the late 20th century
(globalization). It then continues to present a case of foreign language (in practice English)
programmes in higher education as an example of the globalization development in
Finnish higher education. The data for the article consists of the internationalization
strategies for Finnish higher education, The Finnish International Study Programme
Database, and introductory texts from four universities’ and four polytechnics’
International BA and MA programmes.
...
Julkaisija
De GruyterISSN Hae Julkaisufoorumista
0165-2516Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.degruyter.com.ezproxy.jyu.fi/view/j/ijslJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/21554785
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
Mejías, Elisa (2019)Suomessa on tarjolla 12 tutkinto-ohjelmaa sairaanhoitajaopiskelijoille, joissa opintojen kieli on englanti. Tutkinto-ohjelmissa opiskelee sekä suomalaisia että kansainvälisiä opiskelijoita, ja heitä ohjaavat erilaiset ... -
Discourses of internationalization in Finnish higher education : a critical discourse analysis of legitimation strategies used in internationalization documents
Marttinen, Kirsi (2011)Tutkielmassa tarkastellaan kansainvälistymisen diskursseja suomalaisessa korkeakoulutuksessa erilaisten korkeakoulutuksen kansainvälisyyttä käsittelevien dokumenttien kautta. Tutkimuksen analyysin kohteena ovat kolmen tahon ... -
English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education
Shirahata, Mai (Routledge, 2023)Tässä artikkelissa tarkastellaan eri kieli-ideologioiden—eli arkisten kieltä ja sen puhujia koskevien uskomusten—rooleja opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa kansainvälistyvän korkeakoulutuksen ... -
Implicit policy, invisible language: Policies and practices of international degree programmes in Finnish higher education
Saarinen, Taina; Nikula, Tarja (Multilingual Matters, 2013) -
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.