"Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
Date
2015Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyviä käsityksiä hyvästä opiskelijasta ja hyvästä koulut-tajasta sekä näiden käsitysten taustalla vaikuttavia oppimiskäsityksiä. Tutki-muksessa selvitettiin myös, muuttuvatko nämä käsitykset opintojen myötä. Lisäksi oppimiseen ja opettamiseen liittyvien käsitysten merkityksiä tarkasteltiin laajemmin luokanopettajakoulutuksen kulttuurin ja koulun kehittämisen näkökulmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin luokanopettajaopiskelijoilta ja heidän kouluttajiltaan avoimista kysymyksistä koostuvilla kirjallisilla kyselyillä. Aineistoa kerättiin sekä opintojaan aloittavilta opiskelijoilta että maisterivaiheen opiskelijoilta. Aineisto kerättiin lukuvuoden 2013–2014 aikana ja se koostui yhteensä 149 vastauksesta. Aineiston analysoinnissa sitouduttiin aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin.
Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajaopiskelijat arvostivat koulutta-jissaan ammattitaitoisuutta ja monia luonteeseen tai persoonallisuuteen liittyviä piirteitä, kuten rentoutta ja mukavuutta. Kouluttajat puolestaan toivoivat opiskelijan olevan muun muassa aktiivinen ja kiinnostunut alan kysymyksistä. Hyvää kouluttajaa ja opiskelijaa koskevien käsitysten taustalta löydettiin kaksi oppimiskäsitystä: siirtämis-oppimiskäsitys ja rakentamis-oppimiskäsitys. Siirtämis-oppimiskäsityksessä opettajaksi opiskeleminen nähdään valmiin tiedon ja opettajuuden vastaanottamisena koulutuksessa tai kouluttajilta. Rakentamis-oppimiskäsityksessä taas painotetaan opiskelijan aktiivista roolia oman ammattitaitonsa rakentajana. Kouluttajilta keräämässämme aineistossa korostui käsitys ammattitaidon rakentamisesta, kun opiskelijoiden aineistossa painottui käsitys ammattitaidon siirtämisestä. Opiskelijoiden oppimiskäsitykset täsmentyivät opintojen aikana, mutta koulutus ei muuttanut niitä.
Löydetyt käsitykset oppimisesta ja hyvästä opiskelijasta ja kouluttajasta ovat hyvin erilaisia, osin jopa vastakkaisia. Tulosten pohjalta näyttäisikin luo-kanopettajakoulutuksessa vallitsevan erimielisyyttä alan keskeisistä käsityksistä, vaikka esimerkiksi alan kirjallisuudessa ja opetussuunnitelmissa sitoudutaan oppijan aktiivisuutta korostaviin oppimiskäsityksiin. Oppimiskäsitysten kehittäminen voidaan nähdä tärkeänä osana kouluinstituution laajempaa kehittämistyötä. Jos koulua halutaan kehittää, tulee oppimiskäsitykset ottaa luokanopettajakoulutuksessa avoimeen ja aitoon käsittelyyn.
...
Alternative title
Opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Luonnontieteellisen tiedon luonteen tutkiva oppiminen luokanopettajakoulutuksessa
Väisänen, Matti (2014) -
Ohjaajafysioterapeuttien ohjaamista koskevat käsitykset
Vahtera, Taina (2005) -
Luokanopettajakoulutus alakoulun ruotsin opetukseen valmistajana
Pasanen, Jonna (2017)Tutkimukseni tavoitteena oli arvioida, miten luokanopettajakoulutus valmistaa luokanopettajaopiskelijoita ruotsin opettamiseen alakoulussa. Tarkastelin, millaisia mahdollisuuksia luokanopettajakoulutus tarjoaa ruotsin ... -
Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna
Puolamäki, Deniz (2021)Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen ...