Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna
Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen liittyvien taitojen opettelemista. Tutkielmassani tarkastelinkin sitä millä tavalla näitä opettajien kulttuurienväliseen kompetenssiin liittyvien taitojen kehittämistä voitaisiin tukea aikaisempaa kokonaisvaltaisemmalla tavalla tässä Jyväskylässä tapahtuvassa luokanopettajakoulutuksessa
Tutkielmassani lähestyin tätä valitsemaani tutkimusaihetta tarkastelemalla sitä kolmen erilaisen oppimisen mallin (eli kokemuksellisen, sosiokulttuurisen sekä transformatiivinen oppimisen mallin) kautta. Tutkielmani perustuu siinä käytetyn tutkimusmenetelmän osalta kuvailevaan eli integroivaan kirjallisuuskatsaukseen. Tutkielmani tutkimusaineisto muodostuukin näin 30:stä tähän tutkielmaani tietyin kriteerein valituista tutkimusartikkeleista.
Tutkielmassani esitän, että näiden kulttuurienväliseen kompetenssiin liittyvien taitojen kehittäminen edellyttää sellaisia koulutuksellisia käytäntöjä, jotka perustuvat tämän oppimisen ymmärtämiseen olennaisesti kansainväliseen sekä toisaalta yhteisölliseen opetusharjoitteluun perustuvana toimintana. Tämän ohella tämä kulttuurienvälistä kompetenssia tukeva opetus on luonteeltaan myös moniperspektiivistä sekä näitä eri oppimisen malleja samanaikaisesti hyödyntävää opetusta, joka perustuu merkittävässä määrin näiden opetusta antavien opettajien nauttimaan luottamukseen sekä toisaalta luonteeltaan jatkuvaan tätä annettua opetusta kriittisesti tarkastelevaan tieteelliseen tutkimukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuuriset valmiudet sekä heidän kokemus interkulttuurisen kompetenssin kehityksestä opintojen aikana
Granqvist, Jasmin; Salmenkivi, Siiri (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella millaisina luokanopettajaopiskelijat kokevat omat interkulttuuriset valmiutensa, sekä tuoda esille heidän kokemuksiaan siitä, miten luokanopettajakoulutus on tukenut heidän ... -
Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana
Kurvi, Terhi; Mattila, Sara (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa
Järvinen, Juuli (2022)Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
Luonnontieteellisen tiedon luonteen tutkiva oppiminen luokanopettajakoulutuksessa
Väisänen, Matti (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.