Ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen toteuttaminen alakoulussa
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruoka- ja ravitsemuskasvatusta alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen mielikuvia, tarvetta ja menetelmiä luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden mielestä, sekä alakoulun oppilaiden kokemusta ruoka- ja ravitsemuskasvatuksesta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimustapana käytin toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksessa menetelminä olivat lomakehaastattelu ja opetuskokeilu. Lomakehaastattelu toteutettiin luokanopettajaopiskelijoille ja luokanopettajille. Alakouluun sijoittuva ruoka- ja ravitsemuspainotteinen opetuskokeilu toteutettiin kahdelle eri luokalle alakoulussa.
Tutkimuksen näyte kerättiin yhteensä 9 luokanopettajalta, 22 luokanopettajaopiskelijalta ja 41 oppilaalta. Tutkimusaineisto kerättiin kevään ja syksyn 2014 aikana Jyväskylässä. Keskeisinä tuloksina tutkimuksessa ilmeni, että alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatus koettiin tärkeänä luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Tässä tutkimuksessa luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat näkivät alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen ruoan valinnan mallien opettamisena, terveelliseen elämäntapaan ohjaamisena, terveyden arvostamisena ja arjen valintojen pohdiskeluna. Alakoulun oppilaat puolestaan kokivat ruoka- ja ravitsemusasiat mielekkäinä ja kiinnostavina erityisesti aistien kautta ruokamaailmaa lähestyttäessä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatusta tulisi toteuttaa osana hyvinvointioppimista ja arjen kontekstia osana koulupäivää, konkreettisia esimerkkejä käyttäen ja toiminnallisesti. Toteuttaminen tapahtuu esimerkiksi kouluruokailussa tai integroituna eri oppiaineisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen toteuttamiseen. Luokanopettajat voivat hyödyntää tutkimusta luokkansa ruoka- ja ravitsemuskasvatusta suunnitellessaan tai pohtiessaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esiopetuksen ruokailu lasten ruokapuheen ja lastentarhanopettajien näkemysten valossa
Kinnunen, Oili (2011)Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella esiopetusikäisten lasten ruokapuhetta. Kiin-nostukseni kohteena olivat myös ryhmien lastentarhanopettajien näkemykset ruokailus-ta. Tämä tutkimus oli laadullinen ja aineistonker ... -
Alakoulun 5.-6. luokkalaisten ajatuksia kouluruokailuista
Kontiainen, Anu (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 5–6. luokkalaisten oppilaiden ajatuksia kouluruokailuista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia oppilailla on kouluruokailuun liittyen. Lisäksi vastauksia haettiin siihen, ... -
Lasten kokemuksia ruokailutilanteista
Veini, Terhi (2013)Veini, Terhi. 2013. LASTEN KOKEMUKSIA RUOKAILUTILANTEISTA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväsky-län yliopisto. 99 sivua + liitteet. Tutkimuksen aiheena olivat lasten kokemukset ... -
Mielenterveyden edistäminen alakoulussa : opettajaopiskelijoiden käsityksiä ja valmiudet mielenterveystaitojen opettamiseen alakoulussa
Peltoniemi, Susanne (2015)TIIVISTELMÄ Peltoniemi, S. 2015. Mielenterveyden edistäminen alakoulussa – Opettaja-opiskelijoiden käsityksiä ja valmiudet mielenterveystaitojen opettamiseen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 97 sivua. ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ...