Ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen toteuttaminen alakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruoka- ja ravitsemuskasvatusta alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen mielikuvia, tarvetta ja menetelmiä luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden mielestä, sekä alakoulun oppilaiden kokemusta ruoka- ja ravitsemuskasvatuksesta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimustapana käytin toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksessa menetelminä olivat lomakehaastattelu ja opetuskokeilu. Lomakehaastattelu toteutettiin luokanopettajaopiskelijoille ja luokanopettajille. Alakouluun sijoittuva ruoka- ja ravitsemuspainotteinen opetuskokeilu toteutettiin kahdelle eri luokalle alakoulussa.
Tutkimuksen näyte kerättiin yhteensä 9 luokanopettajalta, 22 luokanopettajaopiskelijalta ja 41 oppilaalta. Tutkimusaineisto kerättiin kevään ja syksyn 2014 aikana Jyväskylässä. Keskeisinä tuloksina tutkimuksessa ilmeni, että alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatus koettiin tärkeänä luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Tässä tutkimuksessa luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat näkivät alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen ruoan valinnan mallien opettamisena, terveelliseen elämäntapaan ohjaamisena, terveyden arvostamisena ja arjen valintojen pohdiskeluna. Alakoulun oppilaat puolestaan kokivat ruoka- ja ravitsemusasiat mielekkäinä ja kiinnostavina erityisesti aistien kautta ruokamaailmaa lähestyttäessä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatusta tulisi toteuttaa osana hyvinvointioppimista ja arjen kontekstia osana koulupäivää, konkreettisia esimerkkejä käyttäen ja toiminnallisesti. Toteuttaminen tapahtuu esimerkiksi kouluruokailussa tai integroituna eri oppiaineisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen toteuttamiseen. Luokanopettajat voivat hyödyntää tutkimusta luokkansa ruoka- ja ravitsemuskasvatusta suunnitellessaan tai pohtiessaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esiopetuksen ruokailu lasten ruokapuheen ja lastentarhanopettajien näkemysten valossa
Kinnunen, Oili (2011)Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella esiopetusikäisten lasten ruokapuhetta. Kiin-nostukseni kohteena olivat myös ryhmien lastentarhanopettajien näkemykset ruokailus-ta. Tämä tutkimus oli laadullinen ja aineistonker ... -
Alakoulun 5.-6. luokkalaisten ajatuksia kouluruokailuista
Kontiainen, Anu (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 5–6. luokkalaisten oppilaiden ajatuksia kouluruokailuista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia oppilailla on kouluruokailuun liittyen. Lisäksi vastauksia haettiin siihen, ... -
Lasten kokemuksia ruokailutilanteista
Veini, Terhi (2013)Veini, Terhi. 2013. LASTEN KOKEMUKSIA RUOKAILUTILANTEISTA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväsky-län yliopisto. 99 sivua + liitteet. Tutkimuksen aiheena olivat lasten kokemukset ... -
Mielenterveyden edistäminen alakoulussa : opettajaopiskelijoiden käsityksiä ja valmiudet mielenterveystaitojen opettamiseen alakoulussa
Peltoniemi, Susanne (2015)TIIVISTELMÄ Peltoniemi, S. 2015. Mielenterveyden edistäminen alakoulussa – Opettaja-opiskelijoiden käsityksiä ja valmiudet mielenterveystaitojen opettamiseen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 97 sivua. ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.