University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä

Thumbnail
View/Open
3.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kaarlela, Salla |
Kalima, Henna
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Kaarlela, S. & Kalima, H. 2015. Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa – vertailu Frei-net-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslai-tos. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma, 63 sivua. Alkuopetusikäiselle lapselle on ominaista oppia toiminnan ja leikin kautta. Lasta oppi-jana voidaan kuvata aktiiviseksi ja aloitteelliseksi, joka oppii itsestään ja ympäristöstään tutkimalla, kysymällä, vertaamalla, pohtimalla ja havainnoimalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten toiminnallista opetusta toteutetaan alkuopetuksessa, minkälaisia näkemyksiä luokanopettajilla on toiminnallisesta oppimi-sesta ja millaisia kokemuksia toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tutkimuksessa ver-taillaan mitä eroja ja yhtäläisyyksiä toiminnallisessa opettamisessa sekä sitä koskevissa opettajien kokemuksissa ja näkemyksissä on tavallista perusopetusta toteuttavan koulun ja Freinet-pedagogiikkaa toteuttavan koulun välillä. Tämä pro gradu –tutkielma on laadullinen vertaileva tapaustutkimus, jossa on piirteitä myös etnografiasta. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa helsinkiläisessä peruskoulussa, kolmessa Freinet-pedagogiikkaa toteuttavassa alkuopetuksen luokassa ja kolmessa ta-vallista perusopetusta toteuttavassa alkuopetuksen luokassa. Aineistonkeruu-menetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Aineisto analysoitiin teoria- ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksemme tuloksista käy ilmi, että molempien koulujen opettajat kokivat toimin-nallisten opetusmenetelmien olevan mielekkäitä, motivoivia ja oppilaiden keskittymis-kykyä parantavia. Molemmissa tapaustutkimuskouluissa toiminnallista opetusta oli näh-tävissä. Freinet-koulussa sitä toteutettiin kaiken kaikkiaan enemmän ja suunnitelmalli-semmin. Käytössä siellä oli vakiintuneita toiminnallisia opetus¬menetelmiä. Perusopetus-ta toteuttavassa koulussa toiminnallista opetusta toteutettiin yksittäisinä oppituntikohtai-sina toimintoina ja se koettiin toisinaan haasteelliseksi. Siellä korostui enemmän opetta-jien henkilökohtainen pedagogiikka, kun taas Freinet-koulussa koko koulun yhteinen ideologia. ...
Keywords
toiminnallinen opetus opetus oppiminen alkuopetus Freinet-pedagogiikka toiminnallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503061433

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21161]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre