Toiminnallisuus ja leikin potentiaali peruskoulun alkuopetuksen musiikissa
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen toiminnallisen oppimisen ja leikin merkitystä lapsen ja nuoren kehityksessä. Peilaan tutkimustietoa toiminnallisesta oppimisesta perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Keskityn musiikin opetukseen alkuopetuksessa ja pohdin toiminnallisten musiikkipedagogisten menetelmien soveltuvuutta perinteisesti teoriapainotteisten sisältöjen, kuten musiikinteorian ja -historian opetuksessa. Tärkeimpänä lähestymistapana toiminnalliseen oppimiseen pidän leikkiä.
Pohdin myös musiikin ja leikin yhteyksiä. Toiminnallisessa musiikinopetuksessa yhdistyy musiikin ja leikin sosiaalisia taitoja kehittävät luonteet. Koska kaikki oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ja lapsi oppii sosiaalisia taitojaan leikin kautta, pidän toiminnallista musiikinopetusta ja leikin kautta oppimista erittäin tärkeänä.
Opettaja on vastuussa mielekkään opetusmenetelmän valinnasta. Vuorovaikutukselliset ja toiminnalliset opetusmenetelmät nähdään mielekkäiksi ja oppimistuloksia parantaviksi. Tämän tutkielman tulosten perusteella leikillä on yhteys oppimiseen niin alkuopetuksessa, kuin myöhemmässä opetuksessa. Näen mahdollisuuksia jatkotutkimukselle leikin potentiaalista osana musiikinopetusta yläkoulussa ja lukiossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Early Bird Gets The Word Games and Play : Creating a Context For Authentic Language Learning
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Kura Publishing House, 2022)Early foreign language teaching has recently been made compulsory in Finland, making this an area open to development and innovation where policy - makers and teachers play a significant role in creating new kinds of ... -
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ... -
Terveystietoa oppimaan ja opettamaan
Hautamäki, Riitta-Maija; Hämäläinen, Elina; Kaisla, Maija; Kepler-Uotinen, Kaili; Paakkari, Olli (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
Raukola, Riikka (2012)TIIVISTELMÄ Raukola, R. 2012. TOIMINNALLISET MENETELMÄT TERVEYSTIEDON OPE-TUKSESSA – Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu –tutkielma. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.