University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä

Thumbnail
View/Open
855.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sinikallio, Laura |
Valtanen, Iida
Date
2014
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2005) erilaiset pedagogiset lähestymistavat on nostettu omaksi luvukseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta voidaan siis odottaa aiheen tuntemusta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisten pedagogisten lähestymistapojen käsittelystä koulutuksen sisällöissä. Kyseisistä lähestymistavoista tutkimukseen valittiin Reggiolainen lähestymistapa, Steinerpedagogiikka, Freinet-pedagogiikka sekä Montessoripedagogiikka. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin; Miten riittävänä opiskelijat kokivat saamansa tiedon määrän koskien erilaisia pedagogisia lähestymistapoja? Missä ja mitä tietoa opiskelijat kokivat saavansa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista? Onko erilaisten pedagogisten lähestymistapojen tunteminen tärkeää lastentarhanopettajaopiskelijoille nyt/tulevaisuudessa? Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2013 suomenkielistä lastentarhanopettajakoulutusta tarjoavien yliopistojen 3.vuosikurssin lastentarhanopettajaopiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 39 opiskelijaa. Vastaajien ikä vaihteli 21–30 vuoden välillä. Eniten vastaajia oli Itä-Suomen yliopistosta, kun taas Helsingin yliopistosta ei saatu vastauksia. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja aineistoa analysoitiin sekä määrällisen että laadulliseen tutkimusotteen kautta. Tulokset osoittivat opiskelijoiden kaipaavan opintoihinsa lisää tietoa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista käytännössä. Opiskelijat ehdottivat kehitysideana koulutukselle vierailuja erilaisia pedagogisia lähestymistapoja toteuttaviin päiväkoteihin sekä laajempia kurssikokonaisuuksia aiheeseen liittyen. Tietoa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista arvostettiin, mutta opiskelijat kokivat myös muut aiheet kasvatusalalla tärkeänä, eivätkä halunneet korostaa nimenomaan erilaisten pedagogisten lähestymistapojen esilletuloa koulutuksen sisällöissä. Opiskelijat olivat myös tiedostaneet, että omien pedagogisten taitojen kehittäminen vaatii kriittisyyttä sekä soveltamista. Opiskelijoilla oli selvä kiinnostus saada lisää tietoa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista, mikä ei taas kohtaa eri koulutusten opetussuunnitelmien kanssa. ...
Keywords
lastentarhanopettajakoulutus freinetpedagogiikka montessoripedagogiikka reggio emilia -pedagogiikka steinerpedagogiikka opetussuunnitelma pedagogiikka Freinet-pedagogiikka Montessori-pedagogiikka Reggio Emilia -pedagogiikka Steiner-pedagogiikka opetussuunnitelmat lastentarhanopettajat opettajankoulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404101502

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä 

    Svala, Henna; Ylinen, Eeva (2010)
    Tämän tutkielman aiheena oli alisuorittaminen Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia alisuorittamisen syitä ilmenee opiskelijoiden haastatteluissa. Tutkimusaineisto ...
  • Pienten lasten koulun haasteet : kohti uuden esi- ja alkuopetustoiminnan muotoa 

    Hautaniemi, Marika (2007)
  • ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus 

    Liimola, Susanna; Majamaa, Sini (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ranskalaisen Célestin Freinet’n (1896–1966) pedagogiikkaan liittyvässä viikon työt-toimintamallissa toteutuu alkuopetusikäisten itseohjautuvuus. Tutkimusaihe liittyy ...
  • Vaihtoehdosta muutoksen välineeksi? : opetuskokeilukoulun nykytilan arviointi Freinet'laisessa viitekehyksessä 

    Inkinen, Susanna (1991)
  • Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä 

    Kaarlela, Salla; Kalima, Henna (2015)
    Kaarlela, S. & Kalima, H. 2015. Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa – vertailu Frei-net-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslai-tos. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre