dc.contributor.author | Korhonen, Sauli | |
dc.date.accessioned | 2015-03-05T11:21:52Z | |
dc.date.available | 2015-03-05T11:21:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1467629 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45451 | |
dc.description.abstract | Musiikki on tärkeä osa videopelejä. Musiikki voi vaikuttaa irralliselta, mikäli se
on liian toisteista tai epäyhdenmukaista pelitilanteen kanssa. Toisteisuutta ja epäyhdenmukaisuutta
voidaan vähentää käyttämällä adaptiivista pelimusiikkia. Adaptiivinen musiikkitoistojärjestelmä
muuntaa musiikkia pelitilanteeseen liittyvien parametrien perusteella. Adaptiivisen
musiikkitoiston avulla musiikista saadaan entistä kiinteämpi pelillinen elementti,
ja siihen voidaan sisällyttää vihjeitä pelitilanteesta. Tutkielmassa tutustutaan taustamusiikin
merkitykseen ja adaptiivisen musiikin mahdollisuuksiin. Tutkielmassa esitellään joitain
yleisimpiä adaptiivisen musiikkitoiston menetelmiä, joista kahdesta laaditaan Unitypelimoottorissa
toteutus. Niistä toista sovelletaan peliprojektiin. | fi |
dc.description.abstract | Music is an important element in video games. Music can seem unconnected
if it is too repetitive or does not correlate with the gameplay situation. Repetitiveness and
unconnectedness can be decreased by using adaptive game music. Adaptive music playback
system adjusts the playback according to gameplay parameters. Music can be used as a
more integral gameplay element with adaptive playback. Adaptive music can also contain
clues about the game situation. In this thesis the importance of music and the advantages of
adaptive playback are discussed. Some of the most common adaptive playback methods are
presented. An adaptive playback implementation is developed in Unity game engine using two different approaches. One of them is applied in a game project. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | pelimusiikki | |
dc.title | Adaptiivinen videopelimusiikki ja sen menetelmät | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201503051428 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2015-03-05T11:21:52Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | Unity | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |